Jag ska lägga på golvspånskivor i taket på ett garage som är 4m på bredden och ca 7m långt. Detta ska göras delvis för att isolera och delvis för att få ett extra förvaringsutrymme. Idag så går där 120x45mm reglar längst med garaget med ca 60cc mellanrum.
Min tanke är att förstärka konstruktionen med 3st underliggande IPE balkar med ca 1,75m mellan från varandra och som ska vila på 90x90 limträ reglar som fästs längst ut på sidorna (alltså 4 meter mellan stödpunkterna, samma bredd som garaget såklart)
Hursomhelst, nu till själva frågan. Jag kollade lite på olika IPE balkar här http://www.montano.se/category.html/ipe-balk och de finns såklart i olika storlekar. Min magkänsla säger mig att jag klarar mig med de minsta (IPE 80) men vill höra vad ni som är erfarna har att säga om det. Trycket ovanifrån kommer inte vara jättestor men man jag antar att man ska räkna med 1-1,5 ton för säkerhetsskull. Målet är att kunna gå där uppe och lagra saker utan att vara orolig.
Min tanke är att förstärka konstruktionen med 3st underliggande IPE balkar med ca 1,75m mellan från varandra och som ska vila på 90x90 limträ reglar som fästs längst ut på sidorna (alltså 4 meter mellan stödpunkterna, samma bredd som garaget såklart)
Hursomhelst, nu till själva frågan. Jag kollade lite på olika IPE balkar här http://www.montano.se/category.html/ipe-balk och de finns såklart i olika storlekar. Min magkänsla säger mig att jag klarar mig med de minsta (IPE 80) men vill höra vad ni som är erfarna har att säga om det. Trycket ovanifrån kommer inte vara jättestor men man jag antar att man ska räkna med 1-1,5 ton för säkerhetsskull. Målet är att kunna gå där uppe och lagra saker utan att vara orolig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du de befintliga 120x45mm reglarna? 3 av de 5 har jag eftermonterat och satt dit själv, från början fanns det bara 2st med 120cc mellanrum och de är egentligen den nedre delen av själva takstolen. De här IPE balkarna ska inte bära själva taket, taket är ju redan där. De ska däremot bära den nya "ovanvåningen" med det trycket som uppstår från tyngden av golvspånskivor och eventuell last (det ska trots allt vara ett förvaringsutrymme)injonil skrev:
Ok,
Om vi räknar med 100kg/m2 för last och egenvikt (bostäder beräknas med 200kg + egenvikt) och att vi godkänner 1cm nedböjning på balkarna (normen är längden /400) får vi följande fall:
Varje balk belastas med 1/5 av den totala lasten (tre balkar och två väggar bär).
Den totala lasten blir: 2800kg (4x7x100) vilket då blir 560kg per upplag.
Formeln för fritt upplagd balk med jämt utbredd last ger att du behöver en balk med böjtröghetsmoment I = 218cm4
Välj därför en IPE 120 som har I = 318cm4
(IPE 80 har endast 80cm4 i böjtröghetsmoment och då skulle bjälklaget bara klara en belastning på 37kg/m2 utan att böja ner mer än normen)
Om vi räknar med 100kg/m2 för last och egenvikt (bostäder beräknas med 200kg + egenvikt) och att vi godkänner 1cm nedböjning på balkarna (normen är längden /400) får vi följande fall:
Varje balk belastas med 1/5 av den totala lasten (tre balkar och två väggar bär).
Formeln för fritt upplagd balk med jämt utbredd last ger att du behöver en balk med böjtröghetsmoment I = 218cm4
(IPE 80 har endast 80cm4 i böjtröghetsmoment och då skulle bjälklaget bara klara en belastning på 37kg/m2 utan att böja ner mer än normen)
Redigerat:
Exakt den typen av svar som jag var ute efterGabbe1 skrev:Ok,
Varsågod.
Kan du leva med något mer än 1cm nedböjning så kan du även använda IPE100 och fortfarande sova gott, i den där typen av lokal är det inget man stör sig på. Hållfastheten i en IPE100 räcker lätt till, men det sker som sagt på bekostnad av nedböjningen som blir något mer än normen tillåter.
Kan du leva med något mer än 1cm nedböjning så kan du även använda IPE100 och fortfarande sova gott, i den där typen av lokal är det inget man stör sig på. Hållfastheten i en IPE100 räcker lätt till, men det sker som sagt på bekostnad av nedböjningen som blir något mer än normen tillåter.
Jag förstår, man vill ändå att det ska vara ordentligt och att det ska hålla, det är därför jag ställde frågan i första hand. Att den sen böjer lite mer än normen spelar däremot kanske inte lika stort roll då jag sällan kommer att vara där uppe. Tror inte golvet kommer att upplevas som "svajigt" även med IPE100, eller?Gabbe1 skrev:
När det gäller sidorna så antar jag att det räcker med stående 90x90 limträbalkar som IPE balken vilar på. Vad är dina synpunkter på den biten?
Redigerat:
Knappast svajigt, men lite "vibrerande" känsla kan uppstå om man står och stampar på en lång stålbalk, personligen hade jag tagit den typ av balk som jag hade lättast att få tag i.
90x90 limträ för att ta upp ca 300kg låter mycket tryggt så länge det är normal takhöjd. Skulle det vara väldigt många meter i takhöjd så bör stolparna förankars i väggen för att motverka knäckning.
90x90 limträ för att ta upp ca 300kg låter mycket tryggt så länge det är normal takhöjd. Skulle det vara väldigt många meter i takhöjd så bör stolparna förankars i väggen för att motverka knäckning.
Ok, det låter bra! Takhöjden är "normal" dvs 2400mm. En sista fundering bara...Gabbe1 skrev:Knappast svajigt, men lite "vibrerande" känsla kan uppstå om man står och stampar på en lång stålbalk, personligen hade jag tagit den typ av balk som jag hade lättast att få tag i.
Skulle man kunna använda 2st ihopskruvade 120x45 vanliga reglar (så det blir 120x90) som stöd istället för 90x90 limträ? Jag frågar då väggarna redan består av 120mm reglar och skulle detta gå så kan man använda en befintlig 120mm väggregel + att skruva till en till sidan om och sen lägga IPE balken på det (man få kapa till den befintliga 120mm balken längst upp för att gå i IPE balken)
Åter igen, min magkänsla säger att detta också skulle fungera men jag hade fel förra gången med IPE80
Redigerat:
Ok, vad bra. Åter igen, man vill att det ska hålla och vara korrekt dimensionerat men man ska samtidigt inte överdriva alltför mycket heller. "Vanliga" 120x45 träreglar är mycket billigare än limträ så då kör jag på det istället.
Tack åter igen för hjälpen med detta!
Tack åter igen för hjälpen med detta!
Måste lyfta upp frågan igen lite... Har nämligen någon bekant som påstår att limträ kan ersätta IPE balk i styrka och man blev lite nyfiken att höra om vilken storlek man måste upp i limträbalk för att det ska motsvara IPE120 respektive IPE100?
Detta kan vara ett alternativ också OM nu påståendet är korrekt.
Detta kan vara ett alternativ också OM nu påståendet är korrekt.
Självklart kan limträ vara ett alternativ, jag saknar dock kunskapen att räkna på/dimensionera limträbalkar, det enda jag kan säja säkert är att den blir större än motsvarande IPE.
Jag tror det finns beräkningshjälpmedel online hos tex moelven, jag har dock ingen erfarenhet av det då jag är maskiningenjör och föredrar att använda stål i mina byggen
Jag tror det finns beräkningshjälpmedel online hos tex moelven, jag har dock ingen erfarenhet av det då jag är maskiningenjör och föredrar att använda stål i mina byggen
Haha, jag förstår
Jag hittade faktiskt en tabell här (om det nu hjälper dig?)
Tabellen kommer från denna tråden http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/81812-hea-220-balk.html men den har inte IPE 120 med
Det "minsta" jag får fram från den tabellen är att 115x315 limträ motsvarar IPE 180
Får du ut mer information av detta så får du gärna säga till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabellen kommer från denna tråden http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/81812-hea-220-balk.html men den har inte IPE 120 med
Får du ut mer information av detta så får du gärna säga till
Redigerat: