Hej!

Jag håller på och hjälpa ett par med att renovera deras kök. Huset är ett Smålandsvillan och är ca 10 år gammalt.

Det jag hjälper dem med är el-biten (är elektriker). Nu har jag ett dilemma. Köket och tvättstugan (där centralen sitter) är bara en dörr emellan, och jag behöver dra en ny grupp för ugnen. Men för att kunna dra ut el från centralen måste jag borra rakt igenom den tjocka mittenvägg som smålandsvillan består av (där de olika modulerna sitter ihop). Det är ett avstånd på ca 90 cm. Klarar jag att borra från väggen där högskåpet ska sitta genom väggen och in till centralen så är det frid och fröjd, dock är jag orolig för två saker.

1) avståndet, kanske svårt att hitta ett borr som klarar den distansen

2) risk för drag/fukt etc då jag borrar rakt igenom denna väggen.

Jag ämnar dra ett vp-rör igenom borrhålet och täta med någon form av tätningsmassa.

Vänligen
Steve

Hej. Varför inte ner till krypgrunden och upp igen? Sen tätar man det bara.

p.s. det kan hända att det redan finns ett hål från centralen ner ;)

Hej!

Har inte undersökt detta, men om det inte finns något rör ner så går det nog inte, då det är över en meter ner från centralen till golvet. Centralen är en modern normcentral som är infälld. Det enklaste är tror jag att borra från sidan, från köket genom mellanväggen och in i centralen. Frågan är hur långa borr som finns egentligen... och om man måste se upp för något i den mellanväggen....

/Steve - som inte har stor erfarenhet av el i villor.

murak
Väcker en gammal tråd. Hur gick det med borrningen? Hade du nån ritning där du kunde se hur vatten/el-värme var dragna i den väggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.