Har tillbringat timmar med att försöka hitta information om hur man bäst borrar genom eternit på ett relativt säkert sätt. Finns hur mycket som helst om farorna med asbest och eternit och de oftast överdrivna farorna, men få inlägg (eller information på internet) hur man faktiskt konkret ska göra om man nu måste borra i eternitplattor inomhus. Vi ska installera en begagnad pelletspanna i det gamla pannrummet och eftersom rörmokaren i princip anser eternit och asbest vara helt ofarligt så vill jag helst göra de jobben själv under något kontrollerade former.
Så, detta sagt. Hur bör jag bäst gå tillväga för att borra hål för vattenledningar genom eternitplattor i taket för att undvika damm? Vilken typ av borr/hålsåg? Ovanför eterniten är det träplank. Det går inte att ta bort eternitplattorna.
Mellan köksgolv och pannrumstak finns någon sorts isolering som ser ut som någon sorts glasull. Ni ser den sticka fram bakom den grå pappen/väven. Är det glasull eller är det så illa att detta är en sorts asbestisolering? Jag behöver nämligen troligen gå igenom detta material med vattenledningen.
/Mattias
Så, detta sagt. Hur bör jag bäst gå tillväga för att borra hål för vattenledningar genom eternitplattor i taket för att undvika damm? Vilken typ av borr/hålsåg? Ovanför eterniten är det träplank. Det går inte att ta bort eternitplattorna.
Mellan köksgolv och pannrumstak finns någon sorts isolering som ser ut som någon sorts glasull. Ni ser den sticka fram bakom den grå pappen/väven. Är det glasull eller är det så illa att detta är en sorts asbestisolering? Jag behöver nämligen troligen gå igenom detta material med vattenledningen.
/Mattias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Damm är nog svårt att komma ifrån. Om du ska borra slipa eller såga.
Jag hade nog tagit endamsugare som man kan ställa med sugdelen på utsidan avhuset. Munnskydd på. Å sedan damsugat samtidigt som jag borrat. För att vara säker på att dammet åker ut ur huset. Å sedan när jag borrat klart. Å fäst allt som du nu skulle fästa. Så skulle jag måla stället där det är öppnat fibrerna i asbetsplattan för att det ska bindaihop å inte kunna lösgöra några fler fibrer.
Jag hade nog tagit endamsugare som man kan ställa med sugdelen på utsidan avhuset. Munnskydd på. Å sedan damsugat samtidigt som jag borrat. För att vara säker på att dammet åker ut ur huset. Å sedan när jag borrat klart. Å fäst allt som du nu skulle fästa. Så skulle jag måla stället där det är öppnat fibrerna i asbetsplattan för att det ska bindaihop å inte kunna lösgöra några fler fibrer.
Bästa är väl att hyra en dammsugare med rätt filter för asbestdamm, kostar inte många kronor medan du måste kassera din egna dammsugare om du tänkt göra på ditt vis.
Ser ut som glasull på bilden, även detta mtrl ska man ha en viss försiktighet med.
Ser ut som glasull på bilden, även detta mtrl ska man ha en viss försiktighet med.
Det är rätt långt till utomhus, så det är nog svårt att blåsa ut dammet (förutom att dammsugaren enligt Pherra skulle gå åt skogen). Men att hyra en sug om det finns sådana kanske kan vara vettigt. Är det en vanlig industridammsugare med hepa3-filter? Jag har halvmask med P3-filter (eller om det nu heter PS3), i alla fall godkänd för asbest, som jag alltid har på mig vid dammiga jobb. Tror ni annars att det går att blöta på något sätt, borra igenom tejp, eller liknande för att inte göra det så komplicerat? Hur gör rörmokaren? Borde inte vara helt ovanligt.
Rörmokare gör inte sådana jobb om han är seriös!!!!, då säger han till att det måste saneras/håltagning på rätt sätt med utbildad asbestsanerare. Och om kund vill göra det själv (som dom får) så ska kund efter sanering kunna uppvisa luftprov samt intyg på att sanering utförts enligt gällande regler till hantverkare.Mattias(aq) skrev:Det är rätt långt till utomhus, så det är nog svårt att blåsa ut dammet (förutom att dammsugaren enligt Pherra skulle gå åt skogen). Men att hyra en sug om det finns sådana kanske kan vara vettigt. Är det en vanlig industridammsugare med hepa3-filter? Jag har halvmask med P3-filter (eller om det nu heter PS3), i alla fall godkänd för asbest, som jag alltid har på mig vid dammiga jobb. Tror ni annars att det går att blöta på något sätt, borra igenom tejp, eller liknande för att inte göra det så komplicerat? Hur gör rörmokaren? Borde inte vara helt ovanligt.
En rörmokare är nästan aldrig specialist på asbest, och hade din rörmokare varit undantaget hade han inte sagt så, så lita inte på din rörmokareMattias(aq) skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete.../foreskrifter/asbest-afs-200601-foreskrifter/
Det står där i Afsen om de tre tillfällena i paragraf 11 att det inte behövs tillstånd.
Och i kommentarerna i slutet står det så här:
"I den totala arbetstiden vid borrning av hål ingår även förarbete på platsen, omhändertagande av asbesthaltigt avfall och städning av arbetsplatsen efteråt.
Med persontimme avses den arbetsmängd som kan utföras av en person under en timme (60 minuter), eller motsvarande, t.ex. av två personer à 30 minuter vardera eller av fyra personer à 15 minuter vardera.
Även om tillstånd inte krävs för själva arbetet som sådant behöver andra bestämmelser i föreskrifterna följas."
Så det är inte bara att tuta och köra bara för att det är sällanjobb.
Det står där i Afsen om de tre tillfällena i paragraf 11 att det inte behövs tillstånd.
Och i kommentarerna i slutet står det så här:
"I den totala arbetstiden vid borrning av hål ingår även förarbete på platsen, omhändertagande av asbesthaltigt avfall och städning av arbetsplatsen efteråt.
Med persontimme avses den arbetsmängd som kan utföras av en person under en timme (60 minuter), eller motsvarande, t.ex. av två personer à 30 minuter vardera eller av fyra personer à 15 minuter vardera.
Även om tillstånd inte krävs för själva arbetet som sådant behöver andra bestämmelser i föreskrifterna följas."
Så det är inte bara att tuta och köra bara för att det är sällanjobb.
Man kan mycket väl borra igenom eternit utan dammspridning. Du kan bespruta tilltänkt borrhål med t e x raklödder, tejpa en bit silvertejp över löddret, och jacka ett tillräckligt stort hål i tejpen så att borren får plats utan att tejpen kan fastna på borren.. Förbered samma sak på andra sidan av plattan du tänker borra igenom. Borra sedan. Avlägsna tejpen och våttorka bort löddret och släng som kontaminerat avfall.
Löddertipset var smart! Inte hört det innan. Lite svårt att komma åt andra sidan dock om det t ex är plattor i tak.
Vassa verktyg som skär stora spån dammar mindre än slöa. Det kan vara också vara bra att tänka på.
Tyvärr kan man väl räkna med att när plattor, rör eller isolering las på plats en gång i världen gjordes det inte med någon hänsyn till risk. I alla hus som har eller har haft asbestbaserade material kan man säkert förutsätta att det i varenda brädskarv, skrymsle eller springa ligger asbestfibrer gömda.
Vassa verktyg som skär stora spån dammar mindre än slöa. Det kan vara också vara bra att tänka på.
Tyvärr kan man väl räkna med att när plattor, rör eller isolering las på plats en gång i världen gjordes det inte med någon hänsyn till risk. I alla hus som har eller har haft asbestbaserade material kan man säkert förutsätta att det i varenda brädskarv, skrymsle eller springa ligger asbestfibrer gömda.
Tack för raklöddertipset och insikterna om glasull! Nu blir steg ett att få bort glasullen och om det går på ett bra sätt har jag upptäckt att det kanske går att borra utan att göra det i eterniten. En liten eternitplatta bredvid befintliga hål är skruvad och det kanske kan gå att borra snett upp till rätt plats därifrån. Men nu finns det två alternativ! Tack för det!
/Mattias
/Mattias