Har 2 innertak som behöver göras om (spännväv från -46) och dessa saknar helt ångspärr upp mot vinden.

När jag ändå ska fixa nytt tak så tänkte jag samtidigt försöka sätta en ångspärr upp mot vinden men hur gör man det på bästa sätt? Antar att det ska gå ner på väggarna vidare till golvet men då jag inte tänker pilla något på väggarna nu kanske man kan göra en del av jobbet? Eller är det inte lönt?

vad är det för isolering?

Kutterspån och vanlig isolering ovanpå det. Skulle nog vilja byta ut spånet i framtiden

Har du några problem med fukt på vinden? Annars är det onödigt att försöka fixa något som fungerar.

Jag skulle föreslå någon sorts papp eller tjärpapper som ångbroms. Vik ned litet bakom taklisten och så är det bra. Sedan någon gång kan du isolera om med ekofiber om du vill utan att få fuktproblem.

Plast och modernt fuktspärrstänkande blir litet för tätt för en gammaldags diffusionsöppen konstruktion.
Plast hör ihop med bergull och glasull. Plasten finns där enbart för att dessa moderna isoleringsmaterial saknar förmågan att leda bort fukt och torka upp.

Ok jag hör vad ni säger men argumentet "för tätt" har jag svårt att köpa,snarare "overkill"? Inget mår ju bra av fukt?

Problemet är att skarven där plasten tar slut kan komma att utsättas för extra mycket fukt vilket kan leda till problem.

Om du tätar med plast överallt där du kommer åt så blir det ändå några ställen som du missar, typ ovanför väggar och garderober. När den luft och ånga som tidigare smitit upp jämnt fördelat över hela taket nu tar sig upp på ett fåtal små ställen så blir fuktpåverkan koncentrerad där.

Där jag läst rekommenderas inte ångspärr utan ångbroms.

Jag har ett liknande tak där det sitter spännväv, glespanel, tjärpapp och spånisolering. Tjärpappen är nog både fuktskydd och hindrar sågspånet att trilla ner mellan brädorna. Jag tänker också byta ut spånet mot cellulosaisolering någon gång, men det finns alltid andra projekt att ta i.

herge skrev:
Ok jag hör vad ni säger men argumentet "för tätt" har jag svårt att köpa,snarare "overkill"? Inget mår ju bra av fukt?
nä men kutterspån/sågspån klarar normal fuktvandring utan några som helst problem för det torkar av sig själv. Har man mer fukt än så som vandrar så får man nog lösa det problemet först istället. Jag skulle nog hellre rekommendera nån form av cellulosa isolering på spånet istället för den vanliga som du nämner och sen låta spånet ligga där det ligger för som isolering fungerar det bättre än vad ryktet säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.