Hejsan!

Ska försöka sätta upp min 40'tum tv på väggen, men är lite osäker hur det är tänkt att man ska göra med skruvandet. Tvn väger 8 kg och väggfästet ca 2-3 kg. Är väldigt okunnig om detta så därför vill jag vara lite extra säker innan jag börjar.

Lite info

* Väggen är av gips
* Är träreglar bakom
* Djupet på gipset är ca 31 mm (väldigt osäker mätning), tror det är två gipsskivor bakom alltså

Ska sätta upp http://www.elgiganten.se/product/lj.../arkitect-vrid-och-tiltbart-vaggfaste-till-tv

Har laddat upp bild från manualen som medföljer och de skruvarna som manualen vill att man ska använda. Skruvarna på bilden är ca 6 cm i längd.

Så hur går jag tillväga med borrandet? Ska jag bara köra in skruvarna som medföljer direkt i gipset eller ska jag förborra först, och sedan köra in skruvarna i reglarna utan något emellan?

Har gjort ett hål tidigare i väggen och det konstiga är att det drog in luft från då från hålet i rummet (!), ingen aning vad som finns bakom väggen men vill gärna ha hela lösningen "vindstät" så att säga.

IMG_20160204_084909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160204_084954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P
Vet du att skruvarna kommer i en regel? I så fall skall du ha träskruv som är så långa att de når in en bit i regeln, de första 26mm kommer inte bära alls då de bara går genom gipset.

Om du inte träffar reglar så får du köpa mollyplugg till dubbelgips.

Då fästet är av utdragstyp dvs TV:n hänger en bit ut från väggen så kommer du få rätt stor last på de övre skruvarna så var noga med att de fäster ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.