4 012 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Spackla köket?
Hej,
Det börjar bli dags att spackla köket vi håller på att renovera. Så här långt har vi bryter upp väggarna, isolerat, satt upp OSB och nu håller vi på att sätta gips.
Har tittat på lite instruktioner och videos men det finns ett par oklarheter.
1. Hur gör man med hörnen i rummet? Vi har idag en springa i hörnen på ca 1-10 mm där vi sätter akustikfog/latexfog. Ska man sätta någon typ av vinkelskydd här istället glasfiberremsa?
2. Vad ska man använda för remsa i skarvarna. Gipsskivorna är fasade men i vissa fall kan det ligga en fasad kant mot en icke fasad kant(gipsen skuren). Vi har tittat på självhäftande glasfiberremsa på Bygg Max, är detta rätt eller ska man ha papp remsa? Vill gärna ha självhäftande remsa för att underlätta jobbet.
3. Spackel sjunker ganska mycket och den spackel vi har hemma just nu är Bygg Max finspackel. Jag vet att den sjunker en hel del, fick spackla säkert 5 lager i taket på sina ställen. Är detta spackel okay eller bör vi köpa någon annan?
4. Vilka verktyg behöver vi? Kan vi köra utan girafslip eller bör vi hyra när det är ett rum på 18 kvm?
Det börjar bli dags att spackla köket vi håller på att renovera. Så här långt har vi bryter upp väggarna, isolerat, satt upp OSB och nu håller vi på att sätta gips.
Har tittat på lite instruktioner och videos men det finns ett par oklarheter.
1. Hur gör man med hörnen i rummet? Vi har idag en springa i hörnen på ca 1-10 mm där vi sätter akustikfog/latexfog. Ska man sätta någon typ av vinkelskydd här istället glasfiberremsa?
2. Vad ska man använda för remsa i skarvarna. Gipsskivorna är fasade men i vissa fall kan det ligga en fasad kant mot en icke fasad kant(gipsen skuren). Vi har tittat på självhäftande glasfiberremsa på Bygg Max, är detta rätt eller ska man ha papp remsa? Vill gärna ha självhäftande remsa för att underlätta jobbet.
3. Spackel sjunker ganska mycket och den spackel vi har hemma just nu är Bygg Max finspackel. Jag vet att den sjunker en hel del, fick spackla säkert 5 lager i taket på sina ställen. Är detta spackel okay eller bör vi köpa någon annan?
4. Vilka verktyg behöver vi? Kan vi köra utan girafslip eller bör vi hyra när det är ett rum på 18 kvm?
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
370 kr inkl moms
Läs mer
1. Pappremsa, inget annat. I hörn bara mjukfog, remsor fungerar inte på innerhörn då kraften blir åt fel håll så remsan släpper.
2. Har du satt skivor med skuren kant mot försänkt? Varför? Det är bara extra problem.
3. Inte finspackel. Medium måste du ha.
4. Jag slipar inget utan giraff men jag går ju bara ut i garaget och hämtar den så jag behöver inte fundera på att hyra.
2. Har du satt skivor med skuren kant mot försänkt? Varför? Det är bara extra problem.
3. Inte finspackel. Medium måste du ha.
4. Jag slipar inget utan giraff men jag går ju bara ut i garaget och hämtar den så jag behöver inte fundera på att hyra.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
1. Mjukfoga bara, det är lättast så.snowjim skrev:Hej,
Det börjar bli dags att spackla köket vi håller på att renovera. Så här långt har vi bryter upp väggarna, isolerat, satt upp OSB och nu håller vi på att sätta gips.
Har tittat på lite instruktioner och videos men det finns ett par oklarheter.
1. Hur gör man med hörnen i rummet? Vi har idag en springa i hörnen på ca 1-10 mm där vi sätter akustikfog/latexfog. Ska man sätta någon typ av vinkelskydd här istället glasfiberremsa?
2. Vad ska man använda för remsa i skarvarna. Gipsskivorna är fasade men i vissa fall kan det ligga en fasad kant mot en icke fasad kant(gipsen skuren). Vi har tittat på självhäftande glasfiberremsa på Bygg Max, är detta rätt eller ska man ha papp remsa? Vill gärna ha självhäftande remsa för att underlätta jobbet.
3. Spackel sjunker ganska mycket och den spackel vi har hemma just nu är Bygg Max finspackel. Jag vet att den sjunker en hel del, fick spackla säkert 5 lager i taket på sina ställen. Är detta spackel okay eller bör vi köpa någon annan?
4. Vilka verktyg behöver vi? Kan vi köra utan girafslip eller bör vi hyra när det är ett rum på 18 kvm?
Det går att remsa ett innerhörn med pappersremsa, och det sitter kvar (i mitt fall ser det likadant ut efter två år)
Problemet är att det är jättesvårt att spackla in dem, och du kan aldrig få ut ett 90 graders hörn.
2. Pappremsa är mycket bättre, på precis alla sätt. Lägg glasfiberremsan på hyllan.
3. Om man vill ha så lite spackeljobb som möjligt så kan man bottna med grov sen gå över till medium, men jag kör bara med medium rakt igenom.
Fin behövs bara om du ska ha väggar i pianolack utförande, eller heter anders malmgren.
4.Knepet är att spackla så tunt som möjligt för att slippa massa trist slipande.
Jag köpte giraff för något år sedan, men har bara slipat tak med den. Spacklar man tunt så behövs den inte.
Tack, har nu spacklat väggarna, hoppade över där det ska stå inredning 
Valde pappersremsa, inte helt självklart att sätta men nu sitter det. Ser att 2 mindre områden på 2 remsor har veckats i mitten vid skarven, får hoppas att det går att spackla bort.
Använde bygg Max finspackel vilken fungerade över förväntan. Slipar väggarna i morgonbittig med skaft och 120 papper sen blir det ett lager till vilket förhoppningsvis jämnar till det sista.
Valde pappersremsa, inte helt självklart att sätta men nu sitter det. Ser att 2 mindre områden på 2 remsor har veckats i mitten vid skarven, får hoppas att det går att spackla bort.
Använde bygg Max finspackel vilken fungerade över förväntan. Slipar väggarna i morgonbittig med skaft och 120 papper sen blir det ett lager till vilket förhoppningsvis jämnar till det sista.
Hoppades på att ni skulle säga att bygg max lättspackel var ok. Men när ni sa absolut inte så fick jag kolla upp lite mer, specielt vilket spackel som underlättade pappremsa direkt i spackel. Många hade lyckats med bygg max spackel och det hade jag ju redan så klart jag provade. Det fungerade uppenbarligen bra! 2 lager räckte och pappremsa fungerade fint.
Kan hända att lättspackel inte nödvändigtvis är finspackel.
Jag är såklart glad för alla råd!
Kan hända att lättspackel inte nödvändigtvis är finspackel.
Jag är såklart glad för alla råd!
Byggmax verkar ha tre typer av spackel - "grovspackel", "lätt handspackel" och "fyllspackel". De två första är de som säljs i 10 liters hinkar så då kan man räkna ut hur de har tänkt. Jag tycker att deras "lätt handspackel" har fungerat utmärkt för mina gipsväggar. Pappremsor brukar jag limma med våtrumslim enligt tips här på forumet.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag gissar att spacklet du köpte är samma som det grova, bara att det är blötaresnowjim skrev:Hoppades på att ni skulle säga att bygg max lättspackel var ok. Men när ni sa absolut inte så fick jag kolla upp lite mer, specielt vilket spackel som underlättade pappremsa direkt i spackel. Många hade lyckats med bygg max spackel och det hade jag ju redan så klart jag provade. Det fungerade uppenbarligen bra! 2 lager räckte och pappremsa fungerade fint.
Kan hända att lättspackel inte nödvändigtvis är finspackel.
Jag är såklart glad för alla råd!
Jag använder alltid "våtspackel" kladdigt och rinnigt men funkar alltid.
Man kan även bottna skarvarna med gipsbruk för att minimera veck och sprickor på remsan
Jag antar att grov/medium/fin i första hand har med kornstorleken att göra.
Byggmax grovspackel har max kornstorlek 0,3 mm och deras "lätt handspackel" max 0,1 mm.
Hittar inte så många andra uppgifter men Nordsjö "Original grovspackel" har max 0,4 mm och "Original Vägg & Takspackel Medium" har 0,16 mm.
Byggmax grovspackel har max kornstorlek 0,3 mm och deras "lätt handspackel" max 0,1 mm.
Hittar inte så många andra uppgifter men Nordsjö "Original grovspackel" har max 0,4 mm och "Original Vägg & Takspackel Medium" har 0,16 mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
