Claes Sörmland
Jag håller med om att dränering av denna typ av källare inte alltid är en lösning eftersom att vatten sugs upp kapillärt underifrån. Det ingår i den gamla konstruktionen. Dessutom var det förr ofta önskvärt att källaren höll en hög luftfuktighet - här skulle potatis och äpplen förvaras.

Jag har grävt upp längs ytterväggen på min källare från 1920 och tagit bort leran från ytterväggen. Det blev kanske lite bättre men knappast modern standard på källare. Men en luftavfuktare gjorde underverk! Den går året runt några dagar i veckan eftersom vi torkar kläder där nere och källaren är nu helt torr.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vinden kan vara för kraftigt tilläggsisolerad i kombination med frånvaro av ångspärr. Räcker nog inte bara med luckan. Tvivlar på att nån plastat innertaket på ovanvåningen.

Ta bort orsaken till fukten innan du sprayar på nåt. Mycket allvarligare fel än källaren.

Med tanke på vinden, vad är det för ventilation i huset?

Jag tycker inte det ser så illa ut, men något skulle jag göra. Som skrivits tidigare måste orsaken till möglet hanteras innan eventuell sanering. Jag kan dela med mig med vår handlingsplan i vårt hus, vi hade mindre mögel än vad det är i detta hus. I vårar fall tror jag grundproblemet är att vi har självdrag och bergvärme. Med andra ord typ ingen ventilation. Vi började med att bytta all råspont eftersom vi skulle byta taket passade vi på. Säkerligen överkurs i vårt fall.
1
Ventilera ur fuktig luft från bodelen, främst från bad och tvättstuga. Detta för att fuktig luft inte skall komma upp på vinden i damm omfattning som nu.
2
Täta mellan bodelen och vinden för att minska mängden varm luft som kommer upp på vinden. Jag la bara in ny papp där det var hål eller bort slitet. I mitt fall satt papp mellan takstolar på vinden satt uppifrån, ingen plast. Sätta in en tät vindslucka.
3
Säkerställa att vinden ventileras tillräckligt bra, kanske sätta in en Trygghets vakt, har själv läst en del om den men har än inte installerat någon. Vi kommer utvärdera längre fram om vi skall sätta in en Trygghets vakt. Tror inte det kommer behövas.
4
Se över om isoleringen är korrekt på vinden. Själv satte jag in linisolering (Isolina) mest för att den transporterat fukt bättre och därför skall tork ut när luften är torrare än isoleringen. Valde samma tjocklek som vi hade innan för att inte minska risken för att skapa nya problem med förändrade förhållanden. Oklart om det gör någon skillnad.

Vad vill jag säga med detta inlägg, vet faktiskt inte riktigt. Kanske ger det dig en uppfattning av vad som kan vara grundproblemet. Om taket inte läcker är det nog ingen panik i huset du tittar på. Och inte super stort jobb. Men projekten har en förmåga att bara bli flera och fler. Tillslut är risken att totalen blir för stort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.