Jag är en riktig jäkla nybörjare. Fick tidigare i höstas hjälp av farsgubben hjälp att åka och köpa hem nya golvsocklar hos ett av de stora byggvaruhusen. Är nu i färd att måla dem med linoljefärg men börjar inse att, fan, de är mig lite väl mulliga (15 mm breda).
Det är ju lite sent att komma på det nu, men kan jag göra något saken? Med någorlunda enkla nybörjarmedel? Att ställa mig och hadhyvla lär ju bli allt annat än rakt. Vad hade ni gjort? (Utom att köpa rätt från början då)
Det är ju lite sent att komma på det nu, men kan jag göra något saken? Med någorlunda enkla nybörjarmedel? Att ställa mig och hadhyvla lär ju bli allt annat än rakt. Vad hade ni gjort? (Utom att köpa rätt från början då)
Har du testat på plats? 15 mm är det almoge? bild?
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Korta tråkiga svaret för en som ej har en fullt utrustad verkstad med maskinpark: nej
(15mm är inte groteskt stort, vanliga släta är 12mm men smaken är olika)
(15mm är inte groteskt stort, vanliga släta är 12mm men smaken är olika)
Tack för svar! Nej, de är ju inte så tjocka att det slog mig vid första anblick. Hade jag kunnat göra något hade det kunna vara värt en liten ansträngning för att känslan skulle bli 100, men de är i övrigt fina och fullt dugliga.Solvskaftet skrev:
Är det många löpmeter kanske det lönar sig att du låter en snickerifirma hyvla dem, men det är tveksamt om det är någon ekonomi i det.
Råder dig dock från att sätta upp något som du kanske kommer störa dig på så länge du bor där...
Råder dig dock från att sätta upp något som du kanske kommer störa dig på så länge du bor där...
En vecka senare och jag har just kommit på att vi har en slöjdförening i kvarteret, där jag förmodligen antingen kan bli medlem och få tillgång till diverse maskiner, eller kanske rentav hitta någon som är villig att hjälpa mig. Vad för typ av maskin skulle göra susen? Tänker att en planhyvel skulle göra susen, men det verkar inte som att just det finns. (Uppenbarligen har jag dålig koll, så att få hjälp kanske vore det bästa)Byggglädje skrev:
Redigerat:
Sockeln bör inte vara helt plan på baksidan, om du tittar på den du har så är den förmodligen tunnare (skålad) i mittensektionen, om du bara använder en planhyvel så kommer den bli helt plan på baksidan vilket gör det lite krångligare att få den att sitta snyggt och tight mot väggen i överkant. Jag skulle nog ha köpt nya istället för att lägga massor av tid på att anpassa dessa men det är ju lite av en prisfråga där man får väga arbetsinsatsen mot kostnaden att köpa nytt. Jag är dock övertygad om att det är en god investering att lägga mer pengar på nya istället för att sänka din egen ”det-är-roligt-att-fixa-hemma” känsla.
Skålningen trodde jag man ordnade med en spånhyvel efter planhyveln? Om det momentet inte är något extremsvårt har jag nog inga problem med att ställa mig och göra det.M marka skrev:Sockeln bör inte vara helt plan på baksidan, om du tittar på den du har så är den förmodligen tunnare (skålad) i mittensektionen, om du bara använder en planhyvel så kommer den bli helt plan på baksidan vilket gör det lite krångligare att få den att sitta snyggt och tight mot väggen i överkant. Jag skulle nog ha köpt nya istället för att lägga massor av tid på att anpassa dessa men det är ju lite av en prisfråga där man får väga arbetsinsatsen mot kostnaden att köpa nytt. Jag är dock övertygad om att det är en god investering att lägga mer pengar på nya istället för att sänka din egen ”det-är-roligt-att-fixa-hemma” känsla.
Sen är det inte bara en pengafråga, utan jag hade redan hunnit måla skrällena med linoljefärg när jag började sukta på att hyvla bort ett par millimeter. Sen känns det lite slösigt även med miljön, men det är förstås inga jättemängder.
Klicka här för att svara