Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jag har fått tag på en tank i plast på 1000 liter. En reva på 15 cm dock som jag vill täta (se foto).
Jag klurar på att sätta en rostfri plåt på insidan och utsidan med PL400 på båda och två genomgående skruvar med mutter på utsidan och skruva ihop hårt.
Rätt lim för detta ändamål? Bra sätt? Jag hittar ingen märkning på tanken som säger vad det är för plast. Jag ska ha den för bevattning.
Jag klurar på att sätta en rostfri plåt på insidan och utsidan med PL400 på båda och två genomgående skruvar med mutter på utsidan och skruva ihop hårt.
Rätt lim för detta ändamål? Bra sätt? Jag hittar ingen märkning på tanken som säger vad det är för plast. Jag ska ha den för bevattning.
skulla ta glasfiber och epoxypa.albinsson skrev:
Jag har fått tag på en tank i plast på 1000 liter. En reva på 15 cm dock som jag vill täta (se foto).
beror dock vad du skall ha i tanken
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Hittade en annan tråd som nämnde värmepistol och ändamålsenliga plaststavar. Någon som testat och kan jämföra metoderna?R felixmartensson skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Jag lagade flottören till gräsklipparen med just lödkolv, blev svårt nöjd med resultatet. Kanske inte visuellt, men väl funktionen.
Som någon sa tidigare så behöver man nog tillföra mer plast. Nu är det iofs tjock plast i din tank, det är det ju inte i en flottör. Men jag fick ta lite plast som inte hade någon funktion på flottören och smälta ihop sprickan med.
Som någon sa tidigare så behöver man nog tillföra mer plast. Nu är det iofs tjock plast i din tank, det är det ju inte i en flottör. Men jag fick ta lite plast som inte hade någon funktion på flottören och smälta ihop sprickan med.
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
Tanken är med stor sannolighet av polyeten eller polypropylen. Båda är feta plaster som är nästan omöjliga att limma. Men smältbara. Mattläggare brukar ha bra grejer att svetsa fogar med.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Tack för tipsen! Jag ska prova att smälta ihop det.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Nu har jag testat med varmluftspistol men det blev ingen succé. Det smälte inte ihop utan plasten expanderade så kanterna trycktes ut. Plasten är riktigt tjock, ca 7 mm, så den kanske är svår att smälta bra. Eller så är det inte en lämplig plast att smälta. Testade också att värma en kniv samtidigt som en slags lödkolv men det gick inget bra. Plastkanterna vill inte smälta ihop.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jag ska skaffa en billig lödkolv och testa.
Tanken är tillverkad i formblåst HDPE. Tillverkningsmetoden gör att man fryser in en biaxiell sträckning i materialet, och den vill återta sin form när man värmer upp den. Det är anledningen till att den krympte när du värmer med pistol. Det bör gå att svetsa den med rätt grejer. Utan rätt grejer skulle jag ta två rostfria plåtar, rostfri skruv och mutter (nylock) och en gummiduk, gärna i EPDM, och lägga förband på hålet, från insidan: plåt-gummiduk-tank-plåt. Tänk topplockspackning på insidan av tanken.
Man kan inte limma HDPE med PS (fridolin)
Man kan inte limma HDPE med PS (fridolin)
Jag skulle tro att din tank är gjord i polyeten. Som andra har påpekat är det svårt att limma. Det bästa är att försöka få tag i PE-tråd och svetsa ihop den. Det finns trådsvetstillsatser att köpa till varmluftspistoler. För PE ska det vara ca 220 grader varmt för att få till en bra svets. Annars hade jag gjort som @mattiasp skrev samtidigt som jag skrev detta inlägget.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Bara för att återkoppla: Tack för alla tips! Efter mina varmluftspistol- och lödkolvsförsök så blev plasten så förvriden, spröd och konstig så hålet blev bara värre så jag gav upp. Kapade hela tanken på mitten i stället och samlar vatten i den som ett kar.