Jag håller på att renovera ett sovrum. Väggen är en blandning av tapeter, lättbetong, plattor. Jag har beslutat mig för att limma renoveringsgips 6mm på väggarna. Vilket lim ska jag använda? Jag har läst på detta forum att PL400 och PL600 har totalförbjudits på byggen pågrund av hälsorisken. Har läst lite om färdigblandat gipsbruk, bland annat Megaron (Byggmax). Ardex S 48 verkar bra men är på tok för dyrt. Har själv använd No More Nails till mindre limningar och det har fungerat bra. Det viktigaste förutom att skivorna inte ramlar ner är att det inte är hälsovådligt eftersom man tillbringar en hel del tid i ett sovrum. Hjälp tack.

• Gilla
Linus G
  • Laddar…
Jag kan inte svara på vad som är bäst att använda, men varken PL200, PL400 eller PL600 är förbjudet. Det finns i princip inga hälsorisker med dem, så var du fått det från begriper jag inte.

Jag läste det som sagt på detta forum.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fogskum-till-foenster.185398/page-2

Skrivet av Lantbrukarparet

PL400 samt PL600 är ju totalförbjudna på större byggen, eftersom ångorna man utsätts för sätter en hel del viktiga funktioner ur spel då man utsätts för dessa. :)

Har tidigare jobbat som byggare, och det var under den tiden jag fick reda på just om fogskummet men även om att PL400/600 var totalförbjudna. ;D Och, tro mig... Man har gjort en hel del tabbar då man använde dessa tuber då man vart stenhög av ångorna. :x

Anledningen till att jag tog upp detta var för att göra användaren vaksam, samt tänka efter en gång till innan han utsätter sig. Vissa kan klara av hur många som helst, medans andra kan åka dit första gången.

Tec7.

Bästa svaret

Det är skitsnack.
Cancerogena ämnen finns i allt, t.ex. större delen av våra livsmedelprodukter.
Du kan troligtvis inte utföra ett enda moment i byggskedet där du inte utsätts för cancerogena ämnen. Att vara orolig över några tuber lim är helt ärligt inte befogat.

Vilket konstruktions/montagelim som helst kommer göra jobbet.

Tec7 är bra men onödigt dyr

Ok jag kanske tolkade inlägget från Lantbrukarparet på fel sätt. Klart det inte är bra att sniffa lim oavsett fabrikat. Det är troligen en helt annan sak när plattorna sitter på väggen och limmet har härdat. Då kör jag på PL600 om ingen annan har något bättre förslag.

Tack för ett bra svar C.Lundin.

S
PL600 funkar ju bra för såna jobb , vattenbaserat och ganska harmlöst jämfört med andra kemikalier

utdrag ur säkerhetsdatablad

AVSNITT 8: Begränsning av exponeringen/personligt skydd
· 8.1 Kontrollparametrar · Ämnen med yrkeshygieniska gränsvärden som bör övervakas: Produkten innehåller inga relevanta mängder av ämnen med arbetsplatsrelaterade gränsvärden som skall övervakas. · Ytterligare hänvisningar: De vid framställningen gällande listorna har använts som utgångspunkt.
· 8.2 Begränsning av exponeringen · Personlig skyddsutrustning: · Allmänna skydds- och hygienåtgärder: Sedvanliga försiktighetsåtgärder vid hantering av kemikalier skall iakttas. Tvätta händerna före raster och efter arbetet. Undvik kontakt med ögonen och huden. · Andningsskydd: Använd andningsskyddsutrustning vid otillräcklig ventilation.
(Fortsättning p

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vilket konstruktions/montagelim som helst kommer göra jobbet.

Tec7 är bra men onödigt dyr
Med tanke på hur pass bra det är och vad man kan använda det till så tycker jag inte det är dyrt. Men det är klart finns billigare alternativ.

Precis Tec 7 är perfekt att ha hemma, men ska man göra större projekt kan man lika gärna köpa något för 50:-/300ml

• Gilla
tergo
  • Laddar…
  • Gilla
Awesome_Pat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.