sunnis
Gjorde hål i bjälklaget för vattendragning till badrummet, lite trångt och jävligt. Men i efterhand ångrar jag både hålets storlek och placering :oops: hade kunnat gjort det mycket smartare/bättre samt lite mindre hade nog varit möjligt men nu råkade bli såhär.

Två närliggande hål i ett bjälklag med genomgående rör för vatteninstallation, relaterat till en byggmiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut. problemet är att det är ett hål bredvid redan och hålet kunde varit högre upp, en limmad regel ovanför, men de hade gått att sågat i den också med lite styrning...

Hur som helst, två hål på ca 70mm tätt bredvid, 4cm ner till underkant av golvbjälken som är 45x220

Behöver detta åtgärdas med att skruvlimma dit något grovt? Men lite kontursågning och trix så borde jag få dit en förstärkning. Samt att den är en limmad 28x70 ovanför som är som stöd för golvspånet.

Tips på lösning eller om det är skitsamma? Misstänker att snickarna hade ju typ sågat likadant och sedan byggt igen bara men men. Annars brukar jag vara hyffsat noga med hål men det här kändes riktigt sådär efter jag insett hur dåligt jag placerade hålet...:worried:

sunnis
Eller ska jag fixa en ny borrkärna med samma hålsåg och limma rikligt igen hålet och sen sätta över en tjock plyfa och göra ett nytt hål högre upp?

Att ”plugga” hålet tillför inget.
Plywood är 50% fibrer åt fel håll.

Ta kvistfritt helträ och limskruva.

Protte

Skruv limma plyfa i flera lager på var sida. Kan även komplettera med masonit mellan regeln och plyforna.

varför inte bara låta det vara? Det kommer troligen inte att hända något bara för att det inte är optimalt. Antar att det inte är den enda golvbjälken du har ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.