7 636 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Näta in balkong - vilket virke?
Hej!
Jag vill bygga en enkel träkonstruktion för att sätta upp ett kattnät på min balkong, och undrar hur jag på enklast sätt kan få det hyfsat stabilt. Balkongen sticker ut från huset, storlek 120 x 200 cm. Jag kan inte fästa något i fasaden, och vill (av rent estetiska skäl) inte fästa nätet i balkongen ovanför.
Min tanke är att sätta fast fyra stolpar i varsitt hörn av balkongen (ca 2 m höga) och fästa dem i balkongräcket med buntband. Sedan sätta tre överliggare av nåt slag ovanpå, som stabiliserar och som nätet kan fästas i.
Fråga 1: Räcker det så, eller borde jag sätta ihop det hela bättre (och i så fall hur)?
Fråga 2: Vad ska jag använda för virke och dimensioner?
Jag inser att det här är en busenkel fråga, men har inte snickrat något mer komplicerat än en skärbräda i slöjden tidigare ... Och har letat runt efter bygginstruktioner på nätet utan att hitta något (det kanske är för simpelt för det). Skulle med andra ord vara jättetacksam för hjälp!
Jag vill bygga en enkel träkonstruktion för att sätta upp ett kattnät på min balkong, och undrar hur jag på enklast sätt kan få det hyfsat stabilt. Balkongen sticker ut från huset, storlek 120 x 200 cm. Jag kan inte fästa något i fasaden, och vill (av rent estetiska skäl) inte fästa nätet i balkongen ovanför.
Min tanke är att sätta fast fyra stolpar i varsitt hörn av balkongen (ca 2 m höga) och fästa dem i balkongräcket med buntband. Sedan sätta tre överliggare av nåt slag ovanpå, som stabiliserar och som nätet kan fästas i.
Fråga 1: Räcker det så, eller borde jag sätta ihop det hela bättre (och i så fall hur)?
Fråga 2: Vad ska jag använda för virke och dimensioner?
Jag inser att det här är en busenkel fråga, men har inte snickrat något mer komplicerat än en skärbräda i slöjden tidigare ... Och har letat runt efter bygginstruktioner på nätet utan att hitta något (det kanske är för simpelt för det). Skulle med andra ord vara jättetacksam för hjälp!
Du behöver inga grova dimensioner. 45x70 tryckimpregnerat gör jobbet. Överliggarna ställer du på högkant. Fäst
Överliggarna ned i stolpen med skråskruvad trallskruv t.ex. Alternativt med galvad stålvinkel som du skruvar med ankarskruv för utebruk.
Buntband funkar bra för att fästa stolparna om du har något bra att spänna runt.
Överliggarna ned i stolpen med skråskruvad trallskruv t.ex. Alternativt med galvad stålvinkel som du skruvar med ankarskruv för utebruk.
Buntband funkar bra för att fästa stolparna om du har något bra att spänna runt.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Ja, du kan bygga med obehandlat virke förstås. Målar du det kan det hålla i decennier. Viktigast är att skydda ändträet, t.ex. att de inte står direkt på balkongplattan, utan med någon form av distans.
Skråskruva så skruvar man från sidan diagonalt ned i stolpen. Kan vara bra att förborra som du skriver för att minska sprickrisk. Kör trallskruv typ 4,8x75. Alternativt träskruv med motsvarande storlek. Skruva också överliggarna mot varandra.
Annars vinklar typ https://www.byggmax.se/vinkel-p234055#267=987&776=14627&884=14617&914=14622. Ser fulare ut tycker jag, men lättare att få starkt med några ankarskruv.
Skråskruva så skruvar man från sidan diagonalt ned i stolpen. Kan vara bra att förborra som du skriver för att minska sprickrisk. Kör trallskruv typ 4,8x75. Alternativt träskruv med motsvarande storlek. Skruva också överliggarna mot varandra.
Annars vinklar typ https://www.byggmax.se/vinkel-p234055#267=987&776=14627&884=14617&914=14622. Ser fulare ut tycker jag, men lättare att få starkt med några ankarskruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden