Håller på att renovera ett rum på övervåningen i ett 1 ½ planshus från 1850, senast renoverat ca 1950, spännvidden för golvbjälkarna är ca 550 cm.

Ursprungsläge: bjälkar på ca 80-90 cm cc, dimension ca 50x170 mm (ibland klenare). På detta låg endast ett tunt plankgolv. Konstruktionen upplevdes som svajig enligt moderna krav.

Nuläge: vi har förstärkt alla bjälkarna med en 45x170 på varje sida och passat på att sätta dem i våg. Vi vill lägga skruvlimmat golvspån och därefter plankgolv. Alla golvspånskivor vi tittat på efterfrågar 60 cm cc. Kommer det bli för mycket svikt om vi lägger det med nuvarande avstånd, även med ytterliggare ett lager massivt golv ovanpå som skruvas fast i golvspånet?

Redigerat:
Min tro är att det går finfint.

Funderat på ett grövre trägolv istället?

Om du väljer spontat 2tumsvirke bör det kunna bära även med 800 mm centrum avstånd, (den stora spännvidden är svårare att övervinna)

F fribygg skrev:
Funderat på ett grövre trägolv istället?

Om du väljer spontat 2tumsvirke bör det kunna bära även med 800 mm centrum avstånd, (den stora spännvidden är svårare att övervinna)
Ett grövre golv hade såklart varit trevligt, men vet inte om vår budget tillåter det.
Håller med om att spännvidden är i längsta laget, det var gissningsvis en vägg som rivits på våningen under utan tillräcklig eftertanke. Vi vill montera tex en limträbalk i taket i det underliggande rummet när det är dags för renovering där.

major_tom major_tom skrev:
Nuläge: vi har förstärkt alla bjälkarna med en 45x170 på varje sida och passat på att sätta dem i våg. Vi vill lägga skruvlimmat golvspån och därefter plankgolv.
Förslag: glesa ut de nya 45*170 reglarna så cc avståndet blir halverat, dvs lossa varannan ny golvbjälke och sätt den mitt i facket istället, på detta vis bör du kunna få max 450mm regelavstånd (och det klarar ju golvspån)

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
Ett grövre golv hade såklart varit trevligt, men vet inte om vår budget tillåter det.
Håller med om att spännvidden är i längsta laget, det var gissningsvis en vägg som rivits på våningen under utan tillräcklig eftertanke. Vi vill montera tex en limträbalk i taket i det underliggande rummet när det är dags för renovering där.
Fast, du kan ju räkna bort både spånet, limmet , skruven samt arbetet om du skippar det.

Jag hade bara förutsatt att det skulle bli stabilare med golvspån + trägolv, men nu när jag ser att det går att gå ända ner till 30 mm för trägolv och samtidigt ha 80 cm cc så kanske jag får tänka om...
Ville ursprungligen återanvända det gamla tunna trägolvet (därav spånet först), men det kanske får bli väggpanel istället...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.