Hej! Håller på och fixar i ett hus där tidigare ägare "inte var så händiga" (skickar-kompis diplomatiska uttryck). Är inte riktigt läge att riva allt och börja om så försöker bara göra det rimligt så vi kan använda rummet. Hursom två frågor som kom upp apropå detta hörn:
1. Finns det ett smart sätt att mäta/rita av en rundning i taket så jag kan skära gipset så snyggt som möjligt så det följer taket?
2. När vi sätter taklist på de raka väggarna, hur gör vi då med de rundade som här? Sett att det finns flexlist men det är ju väldigt synligt här så vill ju inte ha en ful plastremsa, kan man sätta något snyggare över? måla den osynlig?
Tacksam för svar på nivån good enough
1. Finns det ett smart sätt att mäta/rita av en rundning i taket så jag kan skära gipset så snyggt som möjligt så det följer taket?
2. När vi sätter taklist på de raka väggarna, hur gör vi då med de rundade som här? Sett att det finns flexlist men det är ju väldigt synligt här så vill ju inte ha en ful plastremsa, kan man sätta något snyggare över? måla den osynlig?
Tacksam för svar på nivån good enough
Jag hade kört utan taklist (för jag har inte kunskapen att gera en list som passar där). Se till att få gipset tight mot taket och foga mellan gips och tak med fog typ Tec-7
För att rita av rundningen får du ta en spillbit i lämplig storlek och rita på med hjälp av en distans mot taket. Typ ta en bit list på 10-15 cm och sätt en skruv i änden. Håll den andra änden mot taket så ristar du med skruven i spillbiten du skruvat dit.
Sen tar du bort spillbiten och överför profilen till en hel gipsskiva
För att rita av rundningen får du ta en spillbit i lämplig storlek och rita på med hjälp av en distans mot taket. Typ ta en bit list på 10-15 cm och sätt en skruv i änden. Håll den andra änden mot taket så ristar du med skruven i spillbiten du skruvat dit.
Sen tar du bort spillbiten och överför profilen till en hel gipsskiva
Tack! Vill ju gärna dölja glappet mellan gips och tak på de ställen det är som störst/fulast men om vi kör fog och sen ändå tapetserar så kanske man inte ser/tänker på skarven där ändå.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Man kan ju få "böjda" träbitar genom att lägga flera träremsor ovanpå varandra i den önskade formen och limma ihop. Om du skaffa 2 mm tjocka träremsor och färsta runt svängen så kan du stryka lim emellan och sätta upp och vänta. sedan slipa och måla.
Klicka här för att svara