Hej!

Håller på att isolera mitt dubbelgarage och passade på att ta ner väggen som avdelade garaget.

Nu till min fråga, jag skulle vilja ta bort 70x70 regeln i mitten som stöttar takstolen för att få mer svängrum i garaget, dom två reglarna närmast respektive vägg kommer att behållas och gipsas, spännvidden mellan resterande reglarna närmast mitten blir isåfall 4 meter, takstolen består av en 115x40 & 140x40, törs jag ta bort stolpen i mitten utan att riskera att taket blir kraftigt försvagat? Takets yta är 48 m2.

Inuti ett dubbelgarage med borttagen vägg, syns träreglar i taket och en 70x70 stolpe som stöttar en takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand

Det är en hemsnickrad fackverkskonstruktion. Jag skule helst vilja se hela takstolen innan jag uttalar mig, men med ledning av det jag kan se tror jag inte att du kan ta bort stplpen.

Ja man har verkligen tagit det man har haft när man har spikat ihop takstolen, tar tacksamt emot förslag på hur jag kan förstärka den, av kosmetiska skäl då den är så synlig så funderar jag på att klä in den med antingen gips eller råspont.

Känns lite drygt om man skulle bli tvungen att riva allt och sätta en rejäl balk för att bli kvitt stolpen.

Laddar upp lite fler bilder under morgondagen.

Fast när du har allt så pass öppet tänker jag det snabbaste /enklaste kanske är just att dra upp en limträbalk och hitta ett bra sätt att fördela ner lasten i plattan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.