Hur hade ni fäst denna kantlisten?
1. Limma?
2. Borra och spika uppifrån?
3. Borra och spika från sidan?
4. Annat sätta?

Det är uppgången från en trappa om det spelar roll.

IMG_20200524_115336.png

IMG_20200524_115349.png

2+3 skulle jag gjort.

Protte

Du bör inte spika uppifrån för det ser ut som ett parkett golv vilket rör sig och du vill inte spika fast det i underlaget. Spika du i sidan alternativ limma sidan me typ tec7 eller pl800 eller liknande. Då är det lätt att justera listerna så geringen blir perfekt. Tänk bara på att inte lägga för tjock med lim så de jäser ut nedanför listen för de kan va lite jobbigt att få bort men om de händer så låt de torka å skär bort de med ett nytt gipsblad bara. Tyvär kommer nog gering att torka isär lite med tiden men riktigt tjusigt sågat!

Redigerat:
  • Gilla
peterlarsen
  • Laddar…
dubbelhäftande tejp!

Ett sätt att göra själva geringen lite starkare är att borra ett hål mellan delarna i geringen och sätta dit en eller två dyckert som låser delarna mot varandra...så håller det sig fint länge

S Snickarkirre skrev:
Du bör inte spika uppifrån för det ser ut som ett parkett golv vilket rör sig och du vill inte spika fast det i underlaget. Spika du i sidan alternativ limma sidan me typ tec7 eller pl800 eller liknande. Då är det lätt att justera listerna så geringen blir perfekt. Tänk bara på att inte lägga för tjock med lim så de jäser ut nedanför listen för de kan va lite jobbigt att få bort men om de händer så låt de torka å skär bort de med ett nytt gipsblad bara. Tyvär kommer nog gering att torka isär lite med tiden men riktigt tjusigt sågat!
Hur är NoNails jämfört med tec7 / PL800?
Tror jag har lite sådant nämligen.
Om man limmar i sidan, och senare trampar på listen. Känns som den väldigt lätt trillar av då?
Tack, blev ett antal fin justeringar med sågningen!

T tobbbias skrev:
Ett sätt att göra själva geringen lite starkare är att borra ett hål mellan delarna i geringen och sätta dit en eller två dyckert som låser delarna mot varandra...så håller det sig fint länge
Limma ihop geringen med trälim, skulle det fungera? Eller kanske med sikaflex, som är lite rörligare.
Känns som väldigt lite material för att jag ska lyckas borra och sätta dyckerts där.

Jo du kan pröva med trälim kan nog funka. Känns som stor risk att det spricker om du försöker spika ihop gering när listen är så tunn. Annars får du låta listerna ligga ett tag och acklimatisera sig innan du fäster dom. Om du skall måla dom så går det ju att bättra när det väl har torkat isär. Nonails vet jag inte hur det är har aldrig använt de. Men har limmat mycket med tec7 och pl-800 å liknande lim på jobbet och om det får härda ordentligt så sitter de som berg sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.