Har efter mycket om och men hittat ett trappräcke som vi känner passar vårt hus.

Vi hittade ett på Hornbach från nordingrå trä. Ett innomhusräcke.

Nu till alla frågor som jag hoppas få svar av er kunniga! :-)

Jag skruvar ihop spjälorna med listen i överliggaren. Finns en list som jag sätter spjälorna i, se bild. Sedan tänkte jag limma på överliggaren. vilken typ av skruv skall jag använda? träskruv förstår jag,men vilken dimension? spjälorna är 40*40 mm

Till pelarna? vet att det finns en skruv som man skruvar ner i golvet bjälklagret. som jag sedan kan skruva fast pelaren i. Vad heter den typen av skruv?

Hur fäster jag sedan räckesdelen med underliggaren i golvet snyggast? Vill ju inte dra skruv ovanifrån utan att dölja den??!!!

Själva överliggaren? Hur hade ni fäst den i pelaren resp väggen på bästa sätt?

Ja vet, många konstiga frågor men man vill ju ha det fint och rätt!

Vad säger ni?
 
Jag använde käppskruv som tommib länkar till. Köpte Lundbergs variant. Kom ihåg när du planerar att det behövs plats för att skruva hela stolpen.

Överliggare var från Nordingrå och tror det var precis samma som du köpt. Har även liknande spjälor. Skruvade först listen uppifrån ned i spjälorna. Försänkt träskruv med diameter 4 mm och längd drygt dubbelt vad listen är skulle jag föreslå. Sen vanligt trälim när handledaren lades på uppifrån.

Använde en planhyvlad bräda som bottenstycke. Skruvade först en list i kortänden på spjälorna ungefär som där uppe. Ställde paketet på bottenstycket och skruvade ned genom listen. Sen la vi klossar av en profilerad list mellan varje spjäla. Till slut en list, tavellist tror jag det var, som skruvades i bottenstycket längs med spjälor och klossar. Klossar och list satte vi även vid handledaren för att få det lite mer arbetat. Då kunde vi övem skråskruva handledaren i stolpen med ganska grov skruv som sedan doldes av listen.

Lite färska bilder som kanske kan inspirera:

Detaljbild av ett nyligen byggt träräcke med vita spjälor och en bottenstycke, inomhus mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett nymålat trästaket med horisontella lister och vertikala spjälor på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett nymålat trätrapp-räcke med vertikala spjälor och topp-list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett inlägg med några bilder från vårt räckesbygge:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-2#post-2848022
 
Fantastiskt fint räcke. Jo vi kör allt från Nordingrå trä. Dock det färdigmålade. Tack för infon. Vi använder vi deras underliggande. Jag tänkte förborra underifrån och sedan dra spjälorna med 5mm 80mm delgängad skruv för att så fästa spjälorna. Sedan som du sa på med listen, skruva med 30mm. För att sedan limma överliggare.

Såg att Lundbergs har en skruv med ett plattgärn som jag fäster överliggaren i stolpe och vägg med.

Vad tror ni?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag använde käppskruv som tommib länkar till. Köpte Lundbergs variant. Kom ihåg när du planerar att det behövs plats för att skruva hela stolpen.

Överliggare var från Nordingrå och tror det var precis samma som du köpt. Har även liknande spjälor. Skruvade först listen uppifrån ned i spjälorna. Försänkt träskruv med diameter 4 mm och längd drygt dubbelt vad listen är skulle jag föreslå. Sen vanligt trälim när handledaren lades på uppifrån.

Använde en planhyvlad bräda som bottenstycke. Skruvade först en list i kortänden på spjälorna ungefär som där uppe. Ställde paketet på bottenstycket och skruvade ned genom listen. Sen la vi klossar av en profilerad list mellan varje spjäla. Till slut en list, tavellist tror jag det var, som skruvades i bottenstycket längs med spjälor och klossar. Klossar och list satte vi även vid handledaren för att få det lite mer arbetat. Då kunde vi övem skråskruva handledaren i stolpen med ganska grov skruv som sedan doldes av listen.

Lite färska bilder som kanske kan inspirera:

[bild]

[bild]

[bild]

Ett inlägg med några bilder från vårt räckesbygge:
[länk]
Snyggt räcke. Hur gör du med golvet? Går det in under räcket eller slutar det under någon av listerna?
 
Skånelängan Skånelängan skrev:
Snyggt räcke. Hur gör du med golvet? Går det in under räcket eller slutar det under någon av listerna?
Tack! Golvet går hela vägen under räcket. Bottenbrädan på räcket är skruvad genom golvet ner i undergolvet (massivt skruvat trägolv).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.