M
Mitt hus som har såväl liggande som stående panel.

Bakom panelen ska det ju finns en luftspalt. Men hur är egentligen tanken att den ska funka? Ska det var öppet längst ner/högst upp på något sätt så att man får ngn luftgenomströmning, eller ska det bara vara en distans?
För när jag kikar på mitt hus så har man gjort på lite olika sätt.

Där det finns stående panel så är det ju horisontell läkt som det är spikat på. Är det då dom frästa spåren som är tanken att ge luftgenomströmning?

På de flesta partier med liggande panel (stående läkt) så är det naturligt en ganska så stor luftspalt under.

Men sen på vissa partier har man låtit den nedersta horisontella läkten (men bara den nedersta) löpa längs med hela fasaden, trots att det är såväl liggande som stående panel. Detta får ju till följd att på de partier med liggande panel inte blir någon luft som kan komma in längst ner.

Är detta verkligen rätt?

Visa bilaga 79502Visa bilaga 79504Visa bilaga 79505

Bilderna verkar inte fungera.

En träfasad ska vara mustät, men kanske inte bomtät. Dock brukar det vara lite springor här och där i en träfasad där luften kan röra sig, men det beror lite på vilken typ av panel och hur många lager färg det är.

Det finns nog lite olika skolor.

Jag har liggande panel, alltså med stående spikläkt, och min KA (kvalitetsansvariga) fick byggmästaren att sätta "musband" vid underkant panel.
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där är alltså ventilerat men mussäkert.
Men i överkant är det ju tätt, så någon vidare luftväxling blir det ju inte.
Men inläckande vatten kan i alla fall rinna ner och ut.

Vid stående panel finns det två skolor:
Antingen räknar man att springorna mellan underpanel-brädorna skall ta hand om luftväxlingen vid lockpanel/locklistpanel.
Eller så lägger man ett mellanlägg vid spiken bakom spikläkten av t.ex. 6,4 mm board, så luften kan passera bakom spikläkten.

M
Så här kanske bilderna fungerar också?

3.JPG
Skapa konto
4.JPG
Skapa konto

Redigerat av moderator:
De frästa spåren ser ut att vara fullt tillräckliga.

Vad har du för panel? (Spåntad, locklist, fjällpanel etc?)

På den liggande panelen kan det vara så att luften kommer in via sidorna, kanske via små luftkanaler under foder- & knutbrädor? Beror på hur fasaden är utformad.

Sen är det ju inte säkert att det är döden för ditt hus om det skulle saknas en fungerande luftspalt. På mitt 40-talshus med stående panel finns ingen luftspalt alls (panelen är spikad dikt an mot vindpappen som i sin tur sitter direkt på råspont), och heller ingen diffusionstät plast på insidan av väggen. På de ställen där jag varit och härjat (en tillbyggnad och en ny öppning för altandörr och -fönster) så har virket sett perfekt ut trots sina 70 år.

• Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Har faktiskt aldrig sett en panel dålig på insidan där det saknas luftspalt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.