Mikael_L
Själv ser jag allt detta mest från andra sidan, dvs utförar-hållet, inte konstruktionshållet. :)

Men det finns ju vissa grundkrav, som säkert inte är satta allt för högt. Men sen torde väl konstruktion, användningsområde och placering kunna kräva högre krav och klass i vissa fall, antar jag.

Men generellt sett är det ju inte några speciellt vådliga krav på garage och andra mindre fristående byggnader i ett plan. Är garage sammanbyggt med hus så ska de som regel (alltid!?) vara separata brandceller, och kravet brukar väl aldrig sträcka sig till mer än EI30, ev EI60 ifall brandförsvaret har lång insatstid ...? för sådana här mindre enklare byggnader?

Jag skriver mycket frågetecken av en anledning här. :) Jag har inte så väldigt bra koll.
Jag roddade lite i brandklasser insatstider och utförandekrav då jag byggde, men det var ju enkla konstruktioner.
I arbetet brukar jag ha råkoll på brandskyddsgränser och vilken EI-klass som ska uppfyllas, iom att jag kopplar in rätt mycket brandspjäll, gör genomföringar i väggar och bjälklag osv, i större fastigheter.

Jag har en konstruktör och kontrollansvarig som ritat hur brandskyddet ska uppfyllas. Jag har inte det mig in i klasserna, men det faktum att jag bygger ihop grannens garage med mitt hus (som har ventileras välj till gavel) sätter vissa krav.

I stort sätt är det brandisolering under den vanliga isoleringen 1 meter ut från huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.