N
Hej!

Jag är i farten med att bygga ut en landgång på vinden till ett heltäckande golv. Den nuvarande landgången ligger på korta reglar som lagts ovanpå hanbjälkarna för att komma ovanför isoleringen, jag tänkte riva bort dessa och lägga reglar tvärs över hela vinden istället, så att jag kan lägga golv överallt.

Jag har en skiss på vinden där alla dimensioner och laster framgår. Jag hade då tänkt att lägga reglar ovanpå den rödmarkerade bjälken. Enligt skissen är lasten på de bjälkarna 30kg/m2 och nyttjandegraden 100%? Det verkar inte speciellt bra? Finns en del av vinden med en takkupa där nyttjandegraden är 75%, se bild 2.

Jag förstår ju själv att en bjälke med 45x175 med den spännvidden inte klarar så mycket, men jag tänkte inte förvara saker "mitt på" utan intill sidorna. På den delen av vinden där det är 100% nyttjandegrad, där finns det dessutom numera vägg nedanför, som löper i mitten av bjälkarna. Det borde ju öka bjälkarnas kapacitet.

Hur skulle det bli om jag lägger en ny regeln ovanpå, men fäster den i takstolarna också, och inte bara ovanpå de underliggande hanbjälkarna? Hur mycket kan man belasta själva takstolarna egentligen?

Helst hade jag velat lägga ett tyngre golv av reglar då det är cc 120 mellan hanbjälkarna, men då kommer enbart golvet väga ca 20kg/m2.

Tacksam för råd!

• Teknisk ritning av takstolar med lastberäkningar och måttangivelser för en vindskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitekturritning av vindbjälklag med markeringar och dimensioner för en tillbyggnad.
    Skapa konto
  • Delvis byggt trägolv på vinden ovanpå isolering med synliga träreglar och takstolar.
    Skapa konto
Hanbjälkarna är inte tänkta för att ta upp några större vertikala laster. Behöver man det måste man i princip dimensionera om takstolarna. Upp till 50 kg/kvm är nog inget problem. Äldre takstolar kan vara överdimensionerade men knappast dina.

N
J justusandersson skrev:
Hanbjälkarna är inte tänkta för att ta upp några större vertikala laster. Behöver man det måste man i princip dimensionera om takstolarna. Upp till 50 kg/kvm är nog inget problem. Äldre takstolar kan vara överdimensionerade men knappast dina.
Tack för svar! Vad tror du om att lägga en 45x120 ovanpå hanbjälken och fästa den både i takstolarna och hanbjälken med hålplattor? Då borde väl hanbjälken bli förstärkt en del? Skulle kunna limma också.

50kg/kvm är nog allt som behövs. Men då satsar jag nog på ett lite lättare golv!

Bästa svaret

Det är inte hanbjälkarna som är problemet om du vill ta hand om större laster, utan takstolen som helhet. Klarar du dig med 50 kg/kvm så är det inga problem. Vill du förstärka hanbjälken för att motverka nedböjning på mitten är det bäst att skruvlimma en regel på eller under hanbjälken.

• Gilla
nev2003
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.