Hej!

Ska byta ut takpapp och plywood skiva som ligger som tak på entréingången.
Just nu är lutningen i stort sett obefintlig.
Balkongen är ca 3 m bred, 1.80 djup.
Frugan tycker att vi ska ta bort balkongen och sätta dit en fransk balkong men det tror jag skulle sänka värdet på huset vid en eventuell försäljning framöver.
Frågan är nu hur jag ska få till lutningen och sedan få ett relativt plant golv.
Någon som har tips och råd.
Med vänlig hälsning
Uffe

Isch, franska balkonger är en styggelse :thumbdown:

Förstår jag det rätt som att entrétaker är balkongens golv?

Lite bilder skulle helt klart underlätta.

ricebridge ricebridge skrev:
Isch, franska balkonger är en styggelse :thumbdown:

Förstår jag det rätt som att entrétaker är balkongens golv?

Lite bilder skulle helt klart underlätta.
helt rätt, taket är golv.
4 st stolpar, en in vardera hörnet

Ett grått hus med rött tak, balkong med fyra stolpar och en främre trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär som denna bild

Som på vårat eget hus alltså.

Den brutala sanningen är att de flesta sådana konstruktioner saknar lutning. Istället får man se till att balkongens ytskikt tål väder och vind, vilket ibland lyckas, ibland inte.

Man kan visserligen lägga ett lutande tak, och sen lägga trall plant ovanpå, med lämpliga glipor emellan så att regnvatten kan rinna ner mellan dem. Det görs ofta t ex när man vill bygga en altan på ett befintligt (och lutande) garagetak. Finns en och annan tråd om sånt här på forumet.

Nackdelen är att den lösningen inte löser det andra stora problemet, nämligen snölast. Snön ligger mestadels kvar på trall och då har man ingen glädje av det som finns under.

En idé är förstås att bygga ett tak till, denna gång ovanför balkongen, och varför då inte med samma sorts pelare som redan bär upp balkongen. Då får man dock göra avkall på hur mycket sol man kan få på sin balkong, vilket ju blir ett övervägande där man får ta med många andra faktorer som hur solen strålar in just där mm.

Det går ju också att sätta upp ett mer eller mindre genomskinligt tak över balkongen, t ex kanalplast, så får man åtminstone ljuset kvar.

Tack för utförligt svar.
Har bestämt att det blir ingen fransk variant.
Jag tar bort ovanliggande material, spikar upp regel med en höjning på 6-7 cm (140 cm).
Sedan får det bli råspont och nervikt plåt i framkant. På det tjärpapp.
Avslutar med trall

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.