Hej.

Ska snart riva en gammal betongbalkong på ca 2x3 m

Ska bygga en ny i trä.

Nu till frågan:
Hur river jag den gamla utan att slå ihjäl mig?
Den är fäst i väggen samt står på 2 stolpar längst ut.
Börjar man bara bila lote här och där så blir det väl till slut så att man "sågar av den gren man sitter på".

Under finns en gammal uppmurad betongaltan som också ska bort.

Är svårt att förklara.

Förstår hur du menar. Kan du kanske hyra en liten grävmaskin med pneumatisk hammare och bila med den, nedifrån marknivån?

Vi hade en murarställning monterad med golvet på ställningen ca 1dm, tvärs över, balkonggolvet. Bara att vicka undan en golvplanka och bila med inhyrd Hilti modell större.

Balkongen var så väl armerad så det gick att stå på den även när all betong var borta. Skydda fasad och fönster under balkongen, större bitar av falland betong slår upp rejäla hål.

Går det inte att bygga en hakiställning och lägga trallen strax under balkongen?
Det man bilar bort åker ju bara ner en bit då och man kan sen kasta ner betongen mer kontrollerat.

Plywood/OSB att klä in det som ska skyddas....bygg sen en ställning så du kan jobba från flera sidor.....

Alla verkar vara inne på att bygga ställning, vilket jag också tänkte på.

Plyfa framför dörrar och fönster var en bra ide.

Räcker en hilti 905 tro? Betongen är ca 10 cm tjock

Ja den Hiltin blir nog bra...se till att ha minst två olika mejslar...

Nu börjar det närma sig.
Har funderat på hur den sitter i väggen.
Har inte rivit bort eterniten än så har inte kunnat kika.

Någon som har erfarenhet av detta?
Den står som sagt på 2 stolpar längst ut.
Sitter det ett rejält vinkeljärn i trästommen eller hur brukade man göra på 40-talet?

Är du säker på att ditt bjälklag är av trä? Annars kan balkongen vara en förlängning av betongbjälklaget.

StockholmM skrev:
Är du säker på att ditt bjälklag är av trä? Annars kan balkongen vara en förlängning av betongbjälklaget.
Ja, nästan iaf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.