Har ett problem med taket köket. Limfärgslagret närmast betongen släpper vilket resulterar i krackeleringar i den nya färgen.

Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Skrapa ner rubbet till betongen,tvätta, bredspackla, slipa, måla.

2. Sätta upp någon form av gips i taket. Skulle helst slippa reglar. Är det möjligt att limma upp renoveringsgips i taket? Betongtak.

Tar tacksamt emot all input.

J Jimp skrev:
Har ett problem med taket köket. Limfärgslagret närmast betongen släpper vilket resulterar i krackeleringar i den nya färgen.

Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Skrapa ner rubbet till betongen,tvätta, bredspackla, slipa, måla.

2. Sätta upp någon form av gips i taket. Skulle helst slippa reglar. Är det möjligt att limma upp renoveringsgips i taket? Betongtak.

Tar tacksamt emot all input.
Jag hade liknande problem i en lägenhet för länge sedan. Jag skrapade bort det som var löst. Sen gjorde jag en blandning av något som jag tyckte upp med en pensel för att efterlikna strukturen som var där. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag blandade. Kan ha varit vävlim och spackel(?). Oavsett blev det bra efter målning.

N nybyggarn3 skrev:
Jag hade liknande problem i en lägenhet för länge sedan. Jag skrapade bort det som var löst. Sen gjorde jag en blandning av något som jag tyckte upp med en pensel för att efterlikna strukturen som var där. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag blandade. Kan ha varit vävlim och spackel(?). Oavsett blev det bra efter målning.
Okej! Har du sluppit sprickor i nya färgen?

J Jimp skrev:
Okej! Har du sluppit sprickor i nya färgen?
De åren jag bodde kvar höll det.

Eftersom roten till problemet är att befintlig färg släpper verkar det som en dålig idé att limma upp gipsskivor. Jag tror att det är skrapa, spackla och måla som gäller. Att skruva upp gipsskivor i betongtaket verkar besvärligt.

A Avemo skrev:
Eftersom roten till problemet är att befintlig färg släpper verkar det som en dålig idé att limma upp gipsskivor. Jag tror att det är skrapa, spackla och måla som gäller. Att skruva upp gipsskivor i betongtaket verkar besvärligt.
Helt sant. Det går nog inte att komma runt problemet. Blir till att regla nytt. Skrapa ner blir ett hästjobb. Ligger ju 3-4 lager på limfärgen redan.

N nybyggarn3 skrev:
De åren jag bodde kvar höll det.
Schysst! Tack för tipset förresten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.