Hej.
Vi renoverer just nu i vår bostadsrätt och ska ta bort en vägg. Der er Ok från förening.
vi har inte mycket erfarenhet med renovering av väger mm.
Jag undrar om denna vägg, som jag vill ta bort, kan vära bärende?
Väggen är typ 8 cm tjock
Vi renoverer just nu i vår bostadsrätt och ska ta bort en vägg. Der er Ok från förening.
vi har inte mycket erfarenhet med renovering av väger mm.
Jag undrar om denna vägg, som jag vill ta bort, kan vära bärende?
Väggen är typ 8 cm tjock
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Knappast. När är huset byggt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Helst ka man se en armeringsritning för att säga något med bestämdhet. Från vilket år är ritningen som du visar och vem har gjort den?
J justusandersson skrev:
hoppas det kan göra dig klokare.J justusandersson skrev:
murblockan är 7 cm + puts.
Jag trodde Först det var lätbetongsvägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lättbetong var inte så vanligt 1939. Ritningen är en ombyggnadsritning från 1985 av Contectons arkitektkontor, så den måste betraktas som pålitlig. Jag tror ni kan ta ner väggen. Lustigt nog vet jag vilket hus det är, eftersom jag är född och uppvuxen i Trollhättan.
vad roligt! Vilken liten värld Jag har flytt hit från Danmark och nu ska vi under semester göra lite om hemma.J justusandersson skrev:
Jag ble lite forvånad när jag såg det inte såg ut som lättbetong och då ble jag osäker. Föreningen har dock godkänd att vi tar den ner. Men vill ju ändå inte förstör byggnaden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är nog någon form av slaggsten. Man ska inte utgå från väggens tjocklek när man bedömer om den är bärande eller inte. Hade det varit en trävägg hade man kunnat säga det direkt, eftersom huset har bjälklag av armerad betong
Jag är mycket tacksam för dina input. Jag hade planerat väggen skulle ner idag, men jag tror vi får kolla lite upp. Jag var helt säker att de skulle vära lättbetong under tapetet.J justusandersson skrev:
Jag tänkte även på planritningen då väggen är väldig tunn bredvid den tjocka betonväg. Den fick vi faktisk även “go” på att göra hål i, bara vi skulle anlite profesionella. Vi har dock lämnat den tanke mht pris mv.
Klicka här för att svara




