Hej.

Vi renoverer just nu i vår bostadsrätt och ska ta bort en vägg. Der er Ok från förening.

vi har inte mycket erfarenhet med renovering av väger mm.

Jag undrar om denna vägg, som jag vill ta bort, kan vära bärende?

Väggen är typ 8 cm tjock
 
  • En delvis nedbruten vägg med synlig betong och rörledning under en bostadsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet där en penna pekar på en vägg som användaren överväger att ta bort under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis nedbruten vägg i en renoveringsprocess med synliga skador och byggspill på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knappast. När är huset byggt?
 
J justusandersson skrev:
Knappast. När är huset byggt?
Det är lägenhet från 1939. Vi är på överste våning forutom vinden.
 
Helst ka man se en armeringsritning för att säga något med bestämdhet. Från vilket år är ritningen som du visar och vem har gjort den?
 
J justusandersson skrev:
Helst ka man se en armeringsritning för att säga något med bestämdhet. Från vilket år är ritningen som du visar och vem har gjort den?
J justusandersson skrev:
Helst ka man se en armeringsritning för att säga något med bestämdhet. Från vilket år är ritningen som du visar och vem har gjort den?
hoppas det kan göra dig klokare.

murblockan är 7 cm + puts.

Jag trodde Först det var lätbetongsvägg
 
  • En del av en arkitektritning med text och märkningar, främst i svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättbetong var inte så vanligt 1939. Ritningen är en ombyggnadsritning från 1985 av Contectons arkitektkontor, så den måste betraktas som pålitlig. Jag tror ni kan ta ner väggen. Lustigt nog vet jag vilket hus det är, eftersom jag är född och uppvuxen i Trollhättan.
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lättbetong var inte så vanligt 1939. Ritningen är en ombyggnadsritning från 1985 av Contectons arkitektkontor, så den måste betraktas som pålitlig. Jag tror ni kan ta ner väggen. Lustigt nog vet jag vilket hus det är, eftersom jag är född och uppvuxen i Trollhättan.
vad roligt! Vilken liten värld Jag har flytt hit från Danmark och nu ska vi under semester göra lite om hemma.

Jag ble lite forvånad när jag såg det inte såg ut som lättbetong och då ble jag osäker. Föreningen har dock godkänd att vi tar den ner. Men vill ju ändå inte förstör byggnaden.
 
Det är nog någon form av slaggsten. Man ska inte utgå från väggens tjocklek när man bedömer om den är bärande eller inte. Hade det varit en trävägg hade man kunnat säga det direkt, eftersom huset har bjälklag av armerad betong
 
J justusandersson skrev:
Det är nog någon form av slaggsten. Man ska inte utgå från väggens tjocklek när man bedömer om den är bärande eller inte. Hade det varit en trävägg hade man kunnat säga det direkt, eftersom huset har bjälklag av armerad betong
Jag är mycket tacksam för dina input. Jag hade planerat väggen skulle ner idag, men jag tror vi får kolla lite upp. Jag var helt säker att de skulle vära lättbetong under tapetet.

Jag tänkte även på planritningen då väggen är väldig tunn bredvid den tjocka betonväg. Den fick vi faktisk även “go” på att göra hål i, bara vi skulle anlite profesionella. Vi har dock lämnat den tanke mht pris mv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.