12 937 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Var köpa vattentålig MDF?
Sida 1 av 2
Är på jakt efter MDF som klarar väta bättre (6 mm tjock, i Göteborgsområdet), och hittar många olika sidor som förklarar och rekommenderar, med många olika benämningar som "Fukttrög MDF", "Ute MDF", "MDF Exteriör", "Grön MDF", "Fuktfast MDF", "Vattenfast MDF".
MEN, jag hittar aldrig någon som faktiskt säljer! Det är som snömannen, alla pratar om den, men ingen har sett i verkligheten.
Så, var kan jag köpa en skiva av denna omtalade MDF?
MEN, jag hittar aldrig någon som faktiskt säljer! Det är som snömannen, alla pratar om den, men ingen har sett i verkligheten.
Så, var kan jag köpa en skiva av denna omtalade MDF?
Vad skall du ha det till?
Finns ju lite olika varianter. Tricoya är väl den mest fuktresistenta och lämpar sig för utomhusbruk. Valchromat och foresco beskrivs som fukttröga.
Samtliga säljs av calexico i göteborg.
Finns ju lite olika varianter. Tricoya är väl den mest fuktresistenta och lämpar sig för utomhusbruk. Valchromat och foresco beskrivs som fukttröga.
Samtliga säljs av calexico i göteborg.
Jo, det var ett alternativ först, men en skiva kostar 1500kr, vilket jag nästan kunde svälja tills dom lägger på 1000kr i frakt för att slänga med skivan på turbilen från Norrköping. Dels är totalpriset på 2500kr för en skiva MDF i sig rätt dyrt, men framförallt är det rent löjligt att ta 1000kr i frakt (som alltså inte ens är hem till mig, utan från deras Norrköpingslager till deras Göteborgslager). Så nej, handlar inte där...B boohoo skrev:
Skivan ska vara till en duschvägg, istället för 6 mm glas som normalt sitter i profilerna, eftersom jag vill ha en helt icketransparent och helt vit skiva, och det går inte att uppnå med glas.
Ja, det vore det. Anledningen till att jag gick på MDF var att jag först Googlade mig fördärvad på vit 6 mm akryl eller andra material i 6 mm som antingen var vita eller kunde målas. Och som är tillräckligt stora (typ 600x2100), och dessutom har en fin kant, eller kan fräsas till en fin kant.C CM1234 skrev:
Men tips på sånt (igen, som man kan köpa, enstaka skiva, som privatperson!) mottages också tacksamt!
Den duschleverantör jag köpte profiler och övriga duschväggar från hade inte det alternativet, dom kunde bara foliera glaset på baksidan, och då blir det blåstick och inte vitt.P polarsson skrev:
Ett alternativ är ju att gå till en glasmästare. Googlade lite snabbt, och Lacobel 600x2100 kostar 4000kr. Tycker det är för dyrt, när allt jag vill ha är "en vanlig jäkla vit skiva"
När jag påbörjade projektet och köpte profilerna tänkte jag på såna där skärmväggar mellan duscharna i gamla kommunala badhus, och att det borde ju inte vara varken dyrt eller svårt att få tag på...
Har inte hittat tillräckligt stora, 2100 långa, bara hittat typ 600. Annars har jag funderat på det. Med viss skepsis om hur jag klarar att fräsa en mjuk och fin kant sen...S sinuslinus skrev:
Känner till ett par företag i GBG som förmodligen kan lösa det, dock har jag ingen koll på kostnaden för frakt. Plastbiten är ett företag och Vink Essåplast är ett annat. (Finns garanterat andra)H Halling skrev:Ja, det vore det. Anledningen till att jag gick på MDF var att jag först Googlade mig fördärvad på vit 6 mm akryl eller andra material i 6 mm som antingen var vita eller kunde målas. Och som är tillräckligt stora (typ 600x2100), och dessutom har en fin kant, eller kan fräsas till en fin kant.
Men tips på sånt (igen, som man kan köpa, enstaka skiva, som privatperson!) mottages också tacksamt!![]()
Perspex 069 är helvitt och det finns även den frostade motsvarigheten som heter 1T41. Skivorna är 3050x2030 mm och går att få kapat till valfritt mått
Dom där såg intressanta ut! Ska kontakta dom! Frakt är inget problem så länge dom har grejerna i Göteborg med omnejd, jag tar skivan på eget släp utan problem!C CM1234 skrev:Känner till ett par företag i GBG som förmodligen kan lösa det, dock har jag ingen koll på kostnaden för frakt. Plastbiten är ett företag och Vink Essåplast är ett annat. (Finns garanterat andra)
Perspex 069 är helvitt och det finns även den frostade motsvarigheten som heter 1T41. Skivorna är 3050x2030 mm och går att få kapat till valfritt mått
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Skyltaluminium är ett annat alternativ
Kollat upp dom där nu, och en plastskiva i min storlek kostar närmare 4000 kr, vilket är i paritet med Lacobel.C CM1234 skrev:Känner till ett par företag i GBG som förmodligen kan lösa det, dock har jag ingen koll på kostnaden för frakt. Plastbiten är ett företag och Vink Essåplast är ett annat. (Finns garanterat andra)
Så åter till ursprungsfrågan, fukttrög MDF, var sjutton köper man det?
Lägg ner tanken på MDF. Fukttrög eller vattenfast det kommer inte att fungera.
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
https://www.trabutiken.se/shop/fukt...ElkNbuT-W0irJMrkUJzgrCRSY46NdUbhoCG6AQAvD_BwE
Men trä och vatten blir aldrig bra..
Men trä och vatten blir aldrig bra..