8 589 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Vad fästa ribbor med?
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Jag skrev att ts skulle använda en 1mm grövre borr än skruven om ts skulle välja korta skruvar. Anledningen till de är för att om det är en kort skruv så är det förmodligen inte så mycket av skruven som är ogängad (i det här fallet bör ca 20mm av skruven va ogängad) och då kommer det inte att dra fast ribborna ordentligt förens skruven är så pass försänkt att det inte är någon gäng kvar på skruven i ribborna. På vilket sätt är det fel?F fribygg skrev:
Livets hårda skola och grundskolans slöjdlektioner för en halv mansålder sedan har lärt mig att förborrning om och när sådan behövs ska ske med ett borr som är mindre än eller har samma dimension som skruven.S Snickarkirre skrev:Jag skrev att ts skulle använda en 1mm grövre borr än skruven om ts skulle välja korta skruvar. Anledningen till de är för att om det är en kort skruv så är det förmodligen inte så mycket av skruven som är ogängad (i det här fallet bör ca 20mm av skruven va ogängad) och då kommer det inte att dra fast ribborna ordentligt förens skruven är så pass försänkt att det inte är någon gäng kvar på skruven i ribborna. På vilket sätt är det fel?
Förborrning ska ske till max 75% av skruven längd.
Det finns säkert specialfall och mtrl som kräver annat men TS skulle ju ha råd om att fästa staketspjälor och i inlägg #6 gav du rådet att borra med grövre borr än skruv vilket är direkt felaktigt enligt mig, då riskerar TS att skruven inte har tillräckligt med trä att fästa i.
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Jag syftade på att förborra enbart ribborna för att skruven skall dra fast ribborna bättre om ts skulle använda kort skruv och inte det ribborna skall fästas i, kanske var otydlig med de. Ja om man borrar med en 1mm grövre borr i reglarna/stolparna som ribborna skall fästas i så kommer de ju dra jävligt dåligt
jag får helt enkelt va tydligare nästa gång
och stolparna behöver för övrigt in förborras alls inte ribborna heller om det inte är nära ändträ eller om de e korta skruv som sagt.
Jag slänger in ett tips till då☺️raveper skrev:
Dolda trallskruv har minimal skalle men håller ändå bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tfria-skruvar/trallskruvar/trallskruv-005157/
Produkter som diskuteras: "Dolda trallskruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Då hade jag använt skruv med stor skalle, dessa tex.Vermilion skrev:
https://www1.thomee.se/dokument/PD/PRESTANDADEKLARATION TRÄSKRUV BIG DOG C4 LOW.PDF
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden