7 381 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Plankstomme, tilläggsisolering, vindpapp?
Tack! Väldigt förvånande att det är så litet ånggenomgångsmotstånd.Oldboy skrev:
Inte helt snabbt och lätt att hitta värden på ånggenomsläpplighet (delta, m2/s) och ånggenomgångsmotstånd (Z, [s/m]) för olika byggmaterial, ännu svårare att hitta jämförbara värden. Men, efter lite googling och bläddring i Fukthandboken så får jag fram siffror som jag anser duger för denna jämförelse av materialens relativa ånggenomgångsmotstånd.
Av mina exempelberäkningar i tabellen nedan framgår att vindskyddspapp (både AC350 & AC160) har ett försumbart ånggenomgångsmotstånd gentemot samtliga övriga skikt i väggen (var för sig). Den gamla tumregeln om att utsidan ska ha 5-10 ggr mindre ånggenomgångsmotstånd än insidan uppfylls med råge.
[bild]
Då är mitt senaste beslut att jag ska köra följande:
1. Plank
2. Vertikala 45-reglar med isolering
3. Horisontella 45-reglar med isolering
4. Vindpapp AC350
5. Luftspalt/spikläkt 12mm (litet, jag vet, men jag vill verkligen begränsa hur mycket väggen bygger ut)
6. Stående panel (bottenbrädor+lockläkt), slam/rödfärgade
Då är mitt enda aber vilken isolering jag ska välja. Antingen:
1. Icell 45mm skivor. Ca 70 kr/m^2. Ej lagervara någonstans där jag kan hämta, men går att beställa.
2. Vanlig glasull. Ca 13 kr/m^2. Lätt att få tag på.
Enklast och billigast är ju glasull. Den är dessutom obrännbar, jämfört med cellulosaisoleringen där jag tycker det är ganska oklart hur brandbeständig den egentligen är (det är ju ändå tillverkat av tidningspapper). Det är impregnerat med borsalter och/eller aluminiumhydroxid men hur länge finns det kvar i isoleringen? Hur är brandmotståndet om 10 år? Som jag förstår det är glasullen "naturligt" brandbeständig tack vare materialet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle välja stenull framför glasull. Jag tycker glasullen är lömsk m.a.p. förmågan att suga upp vatten. Stenullen har dessutom högre volymvikt vilket alltid är en fördel. För övrigt har jag svårt att se någon avgörande skillnad mellan cellulosa och mineralull med den aktuella placeringen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ur brandskyddssynpunkt har de invändiga ytskikten större betydelse, liksom lös inredning. En plankstomme är bland det bästa man kan ha ur brandsynpunkt. Isoleringens egenskaper är nog marginell i sammanhanget.
Tack för alla svar, väggen är klar och det blev bra.
Jag ska nu ge mig på och renovera väggarnas insida. I dagsläget sitter det treetex som är bucklig och tapeten är trasig på sina ställen. Jag tänkte sätta stående reglar på treetexten och sedan OSB + gips. Är det någon poäng att regla med 45 mm reglar och samtidigt lägga på ett lager 45 mm isolering? Tänker att det kanske är negativt att isolera inifrån eftersom mindre värme då når och torkar ut plankstommen. Alternativet är att regla med 28x70 mm och då bara ha luft mellan reglarna. Någon som har en tanke angående detta?
Väggen består idag av följande:
1. Lockläkt och -panel (22 + 22 mm)
2. Spikläkt/luftspalt (12 mm)
3. Asfaboard (12 mm)
4. Två lager med 45 mm stenullsisolering
5. Plankvägg (ca 100 mm)
6. Treetex (12 mm)
Jag ska nu ge mig på och renovera väggarnas insida. I dagsläget sitter det treetex som är bucklig och tapeten är trasig på sina ställen. Jag tänkte sätta stående reglar på treetexten och sedan OSB + gips. Är det någon poäng att regla med 45 mm reglar och samtidigt lägga på ett lager 45 mm isolering? Tänker att det kanske är negativt att isolera inifrån eftersom mindre värme då når och torkar ut plankstommen. Alternativet är att regla med 28x70 mm och då bara ha luft mellan reglarna. Någon som har en tanke angående detta?
Väggen består idag av följande:
1. Lockläkt och -panel (22 + 22 mm)
2. Spikläkt/luftspalt (12 mm)
3. Asfaboard (12 mm)
4. Två lager med 45 mm stenullsisolering
5. Plankvägg (ca 100 mm)
6. Treetex (12 mm)
Jag skulle skippa reglar och OSB och sätta gips direkt på tretexen.. Alt om den är för ojämn riva ner den och om det krävs ( pga att plankväggen behöver riktas pga stora ojämnheter ) shimsa OSB o sedan gips ...
Intressant. Varför? Jag har velat ha något styvt bakom gipset för att inte riskera knäcka det när jag skruvar upp det, eller om jag i framtiden ska sätta upp något på väggen som ska sitta fast hårt.Mazen skrev:
Du har ju plankstommen bakom och för mig är tretex rätt stum, förutsatt att det inte är en massa luft bakom som gör att hela paketet dras in mot planket.
Krävs en del kraft isf och vet att skruven går igenom gipset innan det händer.
En std gips är rätt hård att knäcka lokal, och jag har renoverat ett rum med timmerstomme bakom tretex och visst en å annan skruv gick igenom, men det var inget större problem..
Och nu brukar timmer vara mer ojämnt än stående plank.
Är du däremot osäker och känner mycket bom dvs att tretexen mer eller mindre är monterad i luften. Riv dän den helt å hållet.
En std gips är rätt hård att knäcka lokal, och jag har renoverat ett rum med timmerstomme bakom tretex och visst en å annan skruv gick igenom, men det var inget större problem..
Är du däremot osäker och känner mycket bom dvs att tretexen mer eller mindre är monterad i luften. Riv dän den helt å hållet.
Ja plankstommen är bakom, och den är ju jättebra att skruva i. Dock är det liggande plank, inte stående. Jag tycker den är ganska ojämn, men inte säkert att det är något problem när jag tänker efter. Tycker det känns onödigt att slita bort tretexten, den isolerar ju trots allt lite och minskar kanske risken för drag lite grann. Har ett par skivor gips, ska prova att skruva upp en utan reglar och se hur det blir.Mazen skrev:
Du har ju plankstommen bakom och för mig är tretex rätt stum, förutsatt att det inte är en massa luft bakom som gör att hela paketet dras in mot planket.
Okej, ni håller på att övertyga mig...V Villa1949 skrev:
Men det var egentligen själva isoleringsfrågan jag undrade över, om det är någon poäng att lägga på 45 mm isolering på insidan, eller om det rentav kanske är negativt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden