Bästa svaret

ta vanligt hydrauliskt kalkbruk. Det är mjukt och följsamt och kan bearbetas och bättras hur många ggr som helst. Till skillnad mot cementbaserade bruk som blir stenhårt och sitter där det sitter.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hej alla, jag kapar tråden liten då jag inte hittade någon som passade bättre och ville inte starta en ny. JAg har fått tag på ett stort parti tegel, men det är lite udda. Det är gult håltegel med 9 hål (vet att det får vara max 21 hål i en "vanlig" tegelsten för att användas för att mura eldstad). Jag slänger med en bild. Vad tror ni, funkar det att mura eldstad med detta inomhus? 1,2 kg väger stenen

• Gult håltegel med nio hål på ett bord bredvid solglasögon och kopptillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B
Tegel finns i olika kvalitet beroende på vart det ska användas, mark, fasad, skorsten, eldfast bl.a.. Vet du vad det är för tegel du köpt?

B BSOD skrev:
Tegel finns i olika kvalitet beroende på vart det ska användas, mark, fasad, skorsten, eldfast bl.a.. Vet du vad det är för tegel du köpt?
Jo jag vet, tyvärr vet jag inte vad det är för tegel. Som tur är har jag inte betalat eller hämtat det ännu, jag har bett säljaren vänta tills jag kollat upp teglet specifikationer. Jag har googlat som en dåre men hittar inget som liknar detta. Det ska enligt säljare vara måtten 80mmx80mmx240mm.

Jag avvaktar svar från honom

B
Det är ju väldigt höga krav på eldfast tegel. Jag hade inte chansat.

Om jag hade fått gissa så skulle jag gissa att det är någon form av fasadtegel, men det är en gissning, och jag är låångt ifrån säker.

Eldfast tegel brukar väl vara utan hål, massiva stenar, ganska ofta smalare. Ska du göra en öppen spis?

Ja nåt sånt, jag ska bygga en massugn. Det är egentligen inte krav på eldfast tegel. Däremot brukar man ha det i botten på eldstaden om jag förstått det rätt. I resten av ugnen kommer man inte upp i de temperaturer som krävs för att eldfast tegel ska behövas.

Principen för en sån ugn är att man leder rökgaserna en lång väg (upp och sedan ned på sidorna) som i en kakelugn, för att få ut all värme och få maximal värmelagring.

S
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

Vi har en gammal kakelugn där fogen i eldstaden inte längre är i bästa skick. Tänkte försöka foga i med lite nytt bruk men vad skall man använda?
Man brukar använda lera i kakelugnar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S
M mhoglund skrev:
Ja nåt sånt, jag ska bygga en massugn. Det är egentligen inte krav på eldfast tegel. Däremot brukar man ha det i botten på eldstaden om jag förstått det rätt. I resten av ugnen kommer man inte upp i de temperaturer som krävs för att eldfast tegel ska behövas.

Principen för en sån ugn är att man leder rökgaserna en lång väg (upp och sedan ned på sidorna) som i en kakelugn, för att få ut all värme och få maximal värmelagring.
Ser ut som beklädnadssten eller fasadsten som man använder i fasader när man inte vill bygga ut väggtjockleken så mycket.

Svenska regler kring eldstäder bygger 120 mm tjocka stenar. Är väl erfarenhetsbaserade regler att man gjort så tidigare och vet att det funkar.

S sinuslinus skrev:
Ser ut som beklädnadssten eller fasadsten som man använder i fasader när man inte vill bygga ut väggtjockleken så mycket.

Svenska regler kring eldstäder bygger 120 mm tjocka stenar. Är väl erfarenhetsbaserade regler att man gjort så tidigare och vet att det funkar.
Okay, tack för info. Ja då är det ju bara att leta vidare :) fasen att tegel ska vara så dyrt!!

Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

Vi har en gammal kakelugn där fogen i eldstaden inte längre är i bästa skick. Tänkte försöka foga i med lite nytt bruk men vad skall man använda?
Lerbruk är det som används av de som sätter kakelugnar. Det beror delvis pga. om du behöver sätta om kakelugnen av någon anledning så är det bara att fukta upp bruket så släpper det av sig självt. Lätt att jobba med också och lätt att göra rent efter sig. En trevlig naturlig produkt kort sagt

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.