Hej,
Jag har en terrass på ett betongbjälklag som jag tänkt renovera, och har en tanke men vill gärna ha input kring eventuella risker och alternativ.
Först lite info om förutsättningarna:
Det jag vill uppnå:
Så till min tanke till åtgärd:
Detta tänker jag bör ge en inte allt för tung konstruktion och som är vattentät - det jag oroar mig lite för är isoleringen och ev kondensproblem som kan förvärras i det gamla bjälklaget? Isoleringen hamnar förvisso på den kalla sidan (iom att det ouppvärmda förrådet är varmare än utomhus på vintern) men på sommaren bör kondensen bli än värre då det hålls så pass svalt i den tunga stenkonstruktionen.
Jag har en terrass på ett betongbjälklag som jag tänkt renovera, och har en tanke men vill gärna ha input kring eventuella risker och alternativ.
Först lite info om förutsättningarna:
- Ett betongbjälklag troligen byggt 60-70, på ca 15 cm tjocklek, totalt 4x5 m i anslutning till huset.
- Bjälklaget står på ett antal betongstolpar, och mellan dessa är väggar uppmurade med lecablock för att skapa ett ouppvärmt förråd under.
- Skicket på bjälklaget är sådär - det har inte varit ordentligt väderskyddat och armeringsjärnen i kanterna har delvis spjälkat upp betongen. Jag har knackat bort det mest löst sittande i kanterna, och uppskattningen är ändå att det går att laga.
Det jag vill uppnå:
- En uteplats som håller i 15-20 år till
- Tålig för väder då vi inte tänkt ha tak över den (i vart fall inte hela)
Så till min tanke till åtgärd:
- Reparera kanterna med finbetong
- Golvnivån i huset är ca 17 cm högre upp, så jag skulle gärna vilja höja golvet för att slippa ett steg. Samtidigt inte lägga på för mycket vikt. Tanken är därför 10 cm cellplast.
- På cellplasten lägger jag armeringsnät, elgolvvärme (enbart för komfort om kvällarna) och gjuter tunnast möjliga ”flytande” betongplatta, ca 3 cm.
- I gjutlagret bygger jag ett fall på 1:100 ut från huset.
- På betongen lägger jag ett tätskikt för utomhusbruk, typ Weber Tec Superflex och avslutar fallet med en dropplist i plåt.
- På tätskiktet lägger jag utomhusklinker.
Detta tänker jag bör ge en inte allt för tung konstruktion och som är vattentät - det jag oroar mig lite för är isoleringen och ev kondensproblem som kan förvärras i det gamla bjälklaget? Isoleringen hamnar förvisso på den kalla sidan (iom att det ouppvärmda förrådet är varmare än utomhus på vintern) men på sommaren bör kondensen bli än värre då det hålls så pass svalt i den tunga stenkonstruktionen.
Hej!
Väcker liv i denna fråga då jag står inför liknande projekt. Hur gick det för dig?
Väcker liv i denna fråga då jag står inför liknande projekt. Hur gick det för dig?
Hej,
Det gick bra - gjorde precis som beskrivet, dvs rensade bort allt löst sittande och fult material, höjde upp med cellplast, och sedan gjöt en ny betongplatta ovanpå med tillhörande armering. Den blev ca 5 cm tjock.
Använde Sopro tätskikt ovanpå, och limmande plåtar runt sidorna. Skulle nog inte köra Sopro igen då det blev ruskigt dyrt med tanke på vad man fick, utan hitta en annan tillverkare. Inget fel på produkten, lättarbetad osv, men som sagt dyr.
La klinkers ovanpå.
Det gick bra - gjorde precis som beskrivet, dvs rensade bort allt löst sittande och fult material, höjde upp med cellplast, och sedan gjöt en ny betongplatta ovanpå med tillhörande armering. Den blev ca 5 cm tjock.
Använde Sopro tätskikt ovanpå, och limmande plåtar runt sidorna. Skulle nog inte köra Sopro igen då det blev ruskigt dyrt med tanke på vad man fick, utan hitta en annan tillverkare. Inget fel på produkten, lättarbetad osv, men som sagt dyr.
La klinkers ovanpå.
Härligt! Tack för svar.
jag har börjat avlägsna allt löst material men längs ena kortsidan sitter det översta skiktet som attans bif bild). Kan man låta det vara och gjuta ett nytt lager i nivå med detta eller är det bilhammaren som gäller?
jag har börjat avlägsna allt löst material men längs ena kortsidan sitter det översta skiktet som attans bif bild). Kan man låta det vara och gjuta ett nytt lager i nivå med detta eller är det bilhammaren som gäller?
Vad ska du göra sen efter att du har gjutit upp det i nivå? Om du är beroende av ythållfasthet eller tänker att slutresultatet ska vara synligt så hade jag vilat bort det sista, men om du tänker täcka allt med sten på nåt sätt så låter det väl ok att bara jämna av.
Tänkte lägga tätskiktet ovanpå detta och sedan ett tunt lager som slipas/poleras.
Klicka här för att svara