Någon som har erfarenhet av att montera stora MDF skivor på innervägg med dold infästning?

Tanken är att montera MDF skivor med fanerad EK längs med en ca 20m lång innervägg med OSB skiva bakom. MDF skivorna blir 2800x2000x16.

Vi har tänkt att fästa skivorna med dykert längst upp mot taket och längst ner mot golvet genom OSB skiva på reglar, där lister ändå täcker ev synliga spik. För att säkra upp fästet mot väggen fäster vi även med sättlim/kraftlim/bygglim.

Kommer skivorna hålla sig på plats? Vill gärna inte att dem lossnar och skadar någon då dem väger sjukt mycket så tar tacksamt emot feedback eller tips på lösningar.

• Stor MDF-skiva med fanerad ek yta redo för montering på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte klick-golv på väggen och spikade i noten. Safeade med lite lim med.
Jag antar att det kommer bli svårt att få fina skarvar mellan skivorna.

Skarvarna blir nog inte helt lätt att få till snyggt... Hoppas att OSB skivorna kommer vara spikraka och att MDF skivorna är så pass tjocka att de kommer lira fint mot varandra...

Vågar man köra dykert länga med "sidan" eller noten? på MDF skivan? Finns det inte risk att den spricker?

I Talltomten skrev:
Någon som har erfarenhet av att montera stora MDF skivor på innervägg med dold infästning?

Tanken är att montera MDF skivor med fanerad EK längs med en ca 20m lång innervägg med OSB skiva bakom. MDF skivorna blir 2800x2000x16.

Vi har tänkt att fästa skivorna med dykert längst upp mot taket och längst ner mot golvet genom OSB skiva på reglar, där lister ändå täcker ev synliga spik. För att säkra upp fästet mot väggen fäster vi även med sättlim/kraftlim/bygglim.

Kommer skivorna hålla sig på plats? Vill gärna inte att dem lossnar och skadar någon då dem väger sjukt mycket så tar tacksamt emot feedback eller tips på lösningar.
Det låter väldigt snyggt!
Hade det inte sett snyggt ut att skippa taklist och golvsockel? Finns profiler som skapar en distans mot golvet som gör det väldigt effektfullt.

Jag kan nästan garantera att du kan montera med endast lim. Rena/dammfria ytor och ett lim anpassat för ändamålet så kommer du få riva väggen om de ska lös.
Essve har bra limmer.

Jag hade gärna monterat med endast lim men dem väger ju såååå mycket? Dem är ju nästan 6kvm och 16 tjocka... vågar man det?

Vi ska ha ribbor i taket med samma material så tanken är att en takribba börjar mot MDF skivan och kan då dölja ev synliga dykertfästningar... golvsockeln däremot hade jag gärna sluppit men eftersom vissa väggar blir målad gips som är för kort för att skippa golvsockel så får vi nog behålla dem.

I Talltomten skrev:
Jag hade gärna monterat med endast lim men dem väger ju såååå mycket? Dem är ju nästan 6kvm och 16 tjocka... vågar man det?

Vi ska ha ribbor i taket med samma material så tanken är att en takribba börjar mot MDF skivan och kan då dölja ev synliga dykertfästningar... golvsockeln däremot hade jag gärna sluppit men eftersom vissa väggar blir målad gips som är för kort för att skippa golvsockel så får vi nog behålla dem.
Det kommer bli bra det där.
Men skivan står ju på golvet eller gör den inte det?
Vad kan skivan väga? 30kg. Limmet håller ju Den bara mot väggen. Och ska du ha ribbtak då låser väl ribborna skivan också.

Har fått rådet att låta det finnas en liten glipa mellan betonggolv och MDF. Vet ej varför? skivan väger 60-70kg... ca 12kg kvm för mdf om jag förstår rätt.

C
Gjorde något liknande med MDF med askfanér, men lite smalare paneler på 110 cm. Limmade enbart. Dock körde jag en 2 mm 45 grader fas-fräsning på kanterna, samt kexade mellan skivorna för att få dem linjerade och med fasningen fånga upp eventuella mindre förskjutningar.
Tänk på att trä rör på sig, även om MDF och OSB är relativt dött så finns det ju risk att skarvar rör på sig över årstiderna, speciellt med den bredden.

C
I Talltomten skrev:
Skarvarna blir nog inte helt lätt att få till snyggt... Hoppas att OSB skivorna kommer vara spikraka och att MDF skivorna är så pass tjocka att de kommer lira fint mot varandra...

Vågar man köra dykert länga med "sidan" eller noten? på MDF skivan? Finns det inte risk att den spricker?
En sak till - MDF har sällan (aldrig?) snygga fabrikskapade kanter. Ofta är de lite konvexa, så du får nog räkna med att du måste rensåga- och det är inte helt lätt att såga rakt på en sån där sträcka. Räcker med minsta lilla avvikelse så kommer skivorna inte att linjera sen, så du måste nog tänka ut något sätt att dölja det på.

Låter som En bra lösning för att slippa risk med skarvarna med 45 graders fasningen! Den plockar jag med mig.

Någon som har bra tips på ett starkt och snabbhärdat lim för ändamålet? :) Vad är skillnaden mellan bygglim, kraftlim och sättlim?

I Talltomten skrev:

Ring tex Essves (eller Cascos) tekniska support och förklara ditt case så säger dom till dig vilket lim du ska använda.

P
Casco extremefix är mkt bra till sådana montage. Att de ska lossa tror jag knappast du behöver oroa dig för, problemet man brukar ha är tvärtom. Men du måste rensåga skivorna, och helst peta in lite kex i skarvarna. Ännu bättre om du kan fräsa ett helt spår med en 4mm notfräs med handöverfräs, och lägga en remsa 4mm mdf i skarven.

Yes jag slår dem en pling! Tack för tipset!

Vart fick du tag på skivorna? Lyckas inte hitta dem i något byggvaruhus och lite tråkigt att beställa från nätet då man gärna tar en titt på dem innan köp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.