Hej!

Vi skall göra vid vår fasad. Gammalt hus med gammal puts som lossnar på sina ställen. Byggaren vi har anlitat har gett oss två förslag med nät eller utan nät. Med nät gick priset upp 90.000. Han sa att det är materialkostnaden som gör det så mycket dyrare. Låter det rimligt? Samt finns det inget mellanting. Att man kan näta eller armera på svaga punkter. Under putsen är det tegel. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Patrik
 
När är huset byggt? Är det helstensväggar eller bara fasadtegel?
 
Tack för svar. Huset är byggt 1934 och det är fasadtegel, tror jag.
 
Om huset är byggt 1934 i Skåne bör det vara helstensväggar. Mät väggtjockleken vid ett fönster. Helstens väggar (jag använder uttrycket lite slarvigt, de kan vara tjockare än helsten och de kan vara skalmurar med luftspalt) är alltid murade med hårt murtegel. Sådana tegelväggar tål en relativt cementrik puts, som knappast behöver armeras. Putsarbeten är luriga och kräver verklig kompetens. Jag skulle kolla med en annan firma också.
 
Tack så hemskt mycket för svaret! Skönt när det är någon som kan. Jag ska kolla med lite andra företag också.

/Patrik
 
P Pali81 skrev:
Hej!

Vi skall göra vid vår fasad. Gammalt hus med gammal puts som lossnar på sina ställen. Byggaren vi har anlitat har gett oss två förslag med nät eller utan nät. Med nät gick priset upp 90.000. Han sa att det är materialkostnaden som gör det så mycket dyrare. Låter det rimligt? Samt finns det inget mellanting. Att man kan näta eller armera på svaga punkter. Under putsen är det tegel. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Patrik
Vad är det för puts på huset i dagsläget? Spritputsad kalk? Har du nån bild på skicket?

Fick vårt 20-talshus i Skåne putsat i slutet av förra sommaren så kan nog komma med lite tips i bästa fall.
 
Hej!
Jag vet faktiskt inte vad det är för puts. Det är bubbligt men inte så poröst som kalk. Jag går ut och tar ett foto imorgon när det är ljust. Tack för all hjälp.

/Patrik
 
Hej Patrik.

Skulle du möjligen kunna dela med dig hur ni löste det till slut. Har ett hus med liknande förutsättningar. :)
 
Hej!
Vi tog in en firma som nätade och putsade. Tror det gick på ca 100.000 kr.

mvh
Patrik
 
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
P Pali81 skrev:
Hej!
Vi tog in en firma som nätade och putsade. Tror det gick på ca 100.000 kr.

mvh
Patrik
Tack så mycket! Om ni var nöjda får du jättegärna tipsa mig om företaget i ett PM. :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.