2 197 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Putsa om fasad
Hej!
Vi skall göra vid vår fasad. Gammalt hus med gammal puts som lossnar på sina ställen. Byggaren vi har anlitat har gett oss två förslag med nät eller utan nät. Med nät gick priset upp 90.000. Han sa att det är materialkostnaden som gör det så mycket dyrare. Låter det rimligt? Samt finns det inget mellanting. Att man kan näta eller armera på svaga punkter. Under putsen är det tegel. Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Patrik
Vi skall göra vid vår fasad. Gammalt hus med gammal puts som lossnar på sina ställen. Byggaren vi har anlitat har gett oss två förslag med nät eller utan nät. Med nät gick priset upp 90.000. Han sa att det är materialkostnaden som gör det så mycket dyrare. Låter det rimligt? Samt finns det inget mellanting. Att man kan näta eller armera på svaga punkter. Under putsen är det tegel. Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Patrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När är huset byggt? Är det helstensväggar eller bara fasadtegel?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om huset är byggt 1934 i Skåne bör det vara helstensväggar. Mät väggtjockleken vid ett fönster. Helstens väggar (jag använder uttrycket lite slarvigt, de kan vara tjockare än helsten och de kan vara skalmurar med luftspalt) är alltid murade med hårt murtegel. Sådana tegelväggar tål en relativt cementrik puts, som knappast behöver armeras. Putsarbeten är luriga och kräver verklig kompetens. Jag skulle kolla med en annan firma också.
Vad är det för puts på huset i dagsläget? Spritputsad kalk? Har du nån bild på skicket?P Pali81 skrev:Hej!
Vi skall göra vid vår fasad. Gammalt hus med gammal puts som lossnar på sina ställen. Byggaren vi har anlitat har gett oss två förslag med nät eller utan nät. Med nät gick priset upp 90.000. Han sa att det är materialkostnaden som gör det så mycket dyrare. Låter det rimligt? Samt finns det inget mellanting. Att man kan näta eller armera på svaga punkter. Under putsen är det tegel. Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Patrik
Fick vårt 20-talshus i Skåne putsat i slutet av förra sommaren så kan nog komma med lite tips i bästa fall.
Klicka här för att svara
