Skulle bara putsa lite men allt föll ner. Bom överallt.
Ytan är ca 3-4 kvm. Underlaget är lättbetong. Ej isolerat på utsidan.

Putsa om eller funkar skiva typ gips?

Trasig puts på en vägg av lättbetong i ett rum, ungefär 3-4 kvm stor yta, utan isolering på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Gabsson skrev:
Putsa om eller funkar skiva typ gips?
Jag skulle nog limmat upp en gipsskiva eller två.
Mycket enklare att få en snygg yta inåt då för en "amatör".
Det finns ju konstruktionslim som man bara klämmer ut på väggen med en fogspruta, och sedan trycker dit gipsskivan.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Ingen risk gipsskivans kartong tar skada av fukten från lättbetongen? På utsidan är lättbetongen bara pustad och målad..så viss fukt tränger in.

Renoveringsarbete i rum med avskalad vägg av tegel, skyddsplast och skräp på golvet.
Skapa konto

Oputsat väggparti runt en trädetalj, troligen en trappräckesknopp.
Skapa konto

Antar jag får putsa runt trädetaljer här?

Lutar ändå att jag kommer putsa för att få den fint runt trädetaljer.

Jag köpte först Finja "Laga vägg".
Funkar detta eller måste jag hålla på med grovputs (c-bruk) och sedan ytputs (b eller a-puts).

Skulle fix funka? Alltså sådant man har under kakel. Eller blir detta för hårt. Jag ville ju gärna ha puts som inte spricker vid rörelse.

Uppdatering. Valde att putsa med gipsputs och det var ju riktigt enkelt. Grovputs samt ett lager till. Sist ett lager av väggspackel för att få det helt slätt.

Så här blev det med sista lagret gipsputs. Renoverat trapphus med ny gipsputs på vägg, stege och trätrapp med räcke, samt lite putsavfall på golvet.
Skapa konto

Slutgiltiga:
Nyputsad vägg i vardagsrum med spacklad skarv och en stege täckt med spackelrester.
Skapa konto

• Gilla
EddieHansson och 5 till
  • Laddar…
Behövde du prima för gipsputs? Med vad?

P ptk skrev:
Behövde du prima för gipsputs? Med vad?
Nej ingen primer eftersom underlaget (lättbetongen) är sugande. Dock så måste man förvattna underlaget innan, annars är risken gipsputsen släpper när det torkar. Om underlaget däremot är väldigt glatt eller måste dammbindas så måste du ha primer. Enligt Finjas råd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.