4 406 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Hur avsluta golvspån nära ny vägg utan golvbjälklag
Ska förklara detta tydligt:
-Vi har ca 34cm cc mellan original-golvbjälklag.
-En ny vägg hamnar i mittan av dem så jag satt in extra golvbalk mellan två gamla.
Fråga: Undrar nu hur jag ska fästa golvspån. På reglarna (70mm) så ska plywood+gips sitta, så en extra 45mm regel fäst vid sidan räcker ändå inte. Finns inte plats att sätta dit ytterligare en golvbalk. Ska jag sätta dit kortlingar? Högskåp i nya köket ska stå intill nya väggen, så en del vikt kommer hamna där.
Tack!
-En ny vägg hamnar i mittan av dem så jag satt in extra golvbalk mellan två gamla.
Fråga: Undrar nu hur jag ska fästa golvspån. På reglarna (70mm) så ska plywood+gips sitta, så en extra 45mm regel fäst vid sidan räcker ändå inte. Finns inte plats att sätta dit ytterligare en golvbalk. Ska jag sätta dit kortlingar? Högskåp i nya köket ska stå intill nya väggen, så en del vikt kommer hamna där.
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så sätter du en 45mm på golvbjälken och låter du golvspånet gå in under gipset och plywooden.MVJK skrev:
Ska förklara detta tydligt:
Tack!
[bild] [bild]
Är det typ ikea-kök så är benen typ 10 cm in, så det hamnar ingen vikt närmast väggen utan gissningsvis rätt när golvbjälken.
Du fäster en liggande regel i den färdiga väggen som du sen låter bakkanten av högskåpen stå på istället för ben. På så sätt så linjeras skåpen automatiskt och vikten tas upp av väggen och de främre benen.
Du ska givetvis även göra golvet stabilt med kortlingar men det blir inte lika kritiskt.
Du ska givetvis även göra golvet stabilt med kortlingar men det blir inte lika kritiskt.
Några få kottlingar under en liggande 45x70 hade jag nog kört på. Belastningen borde vara minimal men likväl trevligt att ha en kontinuerlig möjlighet att skruva kortsidan av golvspånet och slippa tänka på en massa kottlingars placering i förhållande till vändningarna
Det låter vettigt; då är det också lättare att se till att allt hamnar vågrätt. Då sitter alltså 45x70 inte fast i ett bjälklag, utan på kortlingar och ligger precis under vändskivornas kant, eller hur?M myrstack skrev:
Bästa svaret
Jag skulle kottla mellan den sista gamla golvregeln och den nya med golvskenan på och sedan nog skruva den liggande 45x70 nedåt i kottlingarna men även in mot golvregeln med stålskenan påMVJK skrev:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Känns ju onödigt jobbigt att börja bängla med kortlingar. Kan du inte bara göra som mattoys skrev och sätta regeln under å gå med golvspånet emot stålskenan och ställa plywood å gips på spånet sen?
Redigerat:
Vill för övrigt påpeka att spånskivor för golv som slutar mitt mellan CC än och går ihop med nästa är god för flera hundra kg. De golvskivor jag har hade 400kg garanterad påfrestningstolerans om skarv låg mitt mellan cc 600, och jag tror inte att det är sämre förutsättningar här. Min poäng är att du antagligen har lite att riskera även med en "lättare" åtgärd, om du ens gör något åt det. Finns inte på kartan att vikt kommer förstöra.
jag har hört så mycket olika. De jag köpte ifrån (golvvärmebutiken) sa att lägga under högskåp och köksöK kniv skrev:
Spännande, jag köpte också från dom. Fick dock allt uppritat direkt av LK men de säljer ju inte direkt till konsument så fick gå igenom en butik. Passade även på att kolla av med dom då dom verkar ha bra kunskap och support, och de sa samma sak (notera att de ”inte bara höll med” för att tillverkaren sa det, utan sa samma sak).MVJK skrev: