Jag har i källaren murat ett skift 90mm leca som bas till en innervägg där det skall vara tvättstuga. Syftet är att behålla helt o-organiskt material upp till tätskiktshöjden, och jag skall nu bygga trä-väggar uppepå min lilla mur.

Jag vill undvika att spikplugga i leca'n med risk att den smala raden spricker, och funderar nu på om det går lägga en syll vått bruk uppepå mur-raden.

Det är ju generellt no-no att gjuta/mura in trä, men det rör sig ju om en torr ventilerad miljö, och jag har svårt att se vad som skulle kunna bli nackdelen.

Tankar?
 
En lösning är ju att borra ner en gängstång och fäst med ankarmassa. Fäst sedan syllen med mutter och bricka.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ja det kan det ju vara.

Ingen risk att man spräcker en 90mm leca om man borrar uppifrån med borrhammare?

Hade ju varit smart av mig att borra innan jag murade så kunde jag kassera ev. trasiga block, men för sent nu.
 
Vore så klart tacksam för mer respons på ursprungliga frågan. :)
 
Känns sådär, måste det vara trä då? Gjut fast en stålskena mot lecan?
 
D David_Berglund skrev:
Ja det kan det ju vara.

Ingen risk att man spräcker en 90mm leca om man borrar uppifrån med borrhammare?

Hade ju varit smart av mig att borra innan jag murade så kunde jag kassera ev. trasiga block, men för sent nu.
Leca är ju poröst. Kör lite lugnt och försiktigt bara så hade det förvånat mig om du lyckas spräcka den. Glöm inte syllpappen.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Känns sådär, måste det vara trä då? Gjut fast en stålskena mot lecan?
Jag klurade på det oxå, det kanske är bättre... Då kan den sitta där och torka fast innan jag reglar upp med trä..
 
Kan du inte limma fast en stålskena med typ pl800 eller motsvarande? Tror inte att bruket biter så bra på en blankstålskena. Du får nog bara se till att dammsuga ordentligt så lecan är dammfri så limmet hugger fast.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.