2 059 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fästa träregel (syll) i murbruk inomhus?
Jag har i källaren murat ett skift 90mm leca som bas till en innervägg där det skall vara tvättstuga. Syftet är att behålla helt o-organiskt material upp till tätskiktshöjden, och jag skall nu bygga trä-väggar uppepå min lilla mur.
Jag vill undvika att spikplugga i leca'n med risk att den smala raden spricker, och funderar nu på om det går lägga en syll vått bruk uppepå mur-raden.
Det är ju generellt no-no att gjuta/mura in trä, men det rör sig ju om en torr ventilerad miljö, och jag har svårt att se vad som skulle kunna bli nackdelen.
Tankar?
Jag vill undvika att spikplugga i leca'n med risk att den smala raden spricker, och funderar nu på om det går lägga en syll vått bruk uppepå mur-raden.
Det är ju generellt no-no att gjuta/mura in trä, men det rör sig ju om en torr ventilerad miljö, och jag har svårt att se vad som skulle kunna bli nackdelen.
Tankar?
Produkter som diskuteras: "spikplugga"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Ja det kan det ju vara.
Ingen risk att man spräcker en 90mm leca om man borrar uppifrån med borrhammare?
Hade ju varit smart av mig att borra innan jag murade så kunde jag kassera ev. trasiga block, men för sent nu.
Ingen risk att man spräcker en 90mm leca om man borrar uppifrån med borrhammare?
Hade ju varit smart av mig att borra innan jag murade så kunde jag kassera ev. trasiga block, men för sent nu.
Vore så klart tacksam för mer respons på ursprungliga frågan. 
Leca är ju poröst. Kör lite lugnt och försiktigt bara så hade det förvånat mig om du lyckas spräcka den. Glöm inte syllpappen.D David_Berglund skrev:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Kan du inte limma fast en stålskena med typ pl800 eller motsvarande? Tror inte att bruket biter så bra på en blankstålskena. Du får nog bara se till att dammsuga ordentligt så lecan är dammfri så limmet hugger fast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden