Jag har en lokal i Spanien som har fått nytt golv. Det finns (fanns) inget vatten i lokalen så byggarna kunde bara tvätta klinkern sporadiskt efter läggning (fogning). Till på rågat är klinkern av billig variant så den är ganska "porös".
Resultatet är att det nu är klinkerfog på alla plattorna och har varit så i 6 månader. Jag reser sporadiskt mellan Sverige och Spanien och har inte haft tid att ta hand om problemet.
Att försöka med vatten och skurborste/svamp kommer inte fungera.
Jag har fått en rekommendation om att använda ett speciellt (Spanskt) medel och sedan använda en roterande högtryckstvätt typ en sådan man använder för trall/trädäck.
Hittar inga bra bilder just nu men jag tror ni hajar vad jag menar...
---
Finns det andra bättre metoder?
Finns det någon maskin man kan "slipa" ytan med och i så fall vilken typ?
Resultatet är att det nu är klinkerfog på alla plattorna och har varit så i 6 månader. Jag reser sporadiskt mellan Sverige och Spanien och har inte haft tid att ta hand om problemet.
Att försöka med vatten och skurborste/svamp kommer inte fungera.
Jag har fått en rekommendation om att använda ett speciellt (Spanskt) medel och sedan använda en roterande högtryckstvätt typ en sådan man använder för trall/trädäck.
Hittar inga bra bilder just nu men jag tror ni hajar vad jag menar...
---
Finns det andra bättre metoder?
Finns det någon maskin man kan "slipa" ytan med och i så fall vilken typ?
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag har kört med en polermaskin (sån för att polera bil/båt) från BilTema och ättika. Bara att hälla ut ättikan, låta verka några minuter och dra över med maskinen några varv.
Man känner ganska bra med handen när det är "slätt" och fogen borta.
Man känner ganska bra med handen när det är "slätt" och fogen borta.
Vill bara tillägga att det tips jag fått innan är att använda saltsyra (typ Biltemas eller motsvarande i Spanien) och sedan ev. roterande högtryckstvätt och/eller borste och vatten.
Handskar och oömma kläder, ev glasögon och munskydd.
Polermaskin låter intressant och snällare...
Handskar och oömma kläder, ev glasögon och munskydd.
Polermaskin låter intressant och snällare...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden