Hej!
Vi ska bygga ut farstubron på vår villa. Vi är väldigt ovana vid att arbeta med utomhussten. Vilka stentyper tror ni det är på "golv"-ytan? Samt i grunden?
Tidigare ägaren säger att "golv"-ytan inte är skiffer.
Var köper man dessa typer av stenar enklast?
Tack på förhand för hjälpen!
Fredrik
Vi ska bygga ut farstubron på vår villa. Vi är väldigt ovana vid att arbeta med utomhussten. Vilka stentyper tror ni det är på "golv"-ytan? Samt i grunden?
Tidigare ägaren säger att "golv"-ytan inte är skiffer.
Var köper man dessa typer av stenar enklast?
Tack på förhand för hjälpen!
Fredrik
Det är skiffer, skulle tippa på Offerdalsskiffer.
Finns många som säljer såna, till olika priser. Vissa mer fantastiska än andra ;-)
Här är en bra med vettiga priser på västkusten:
https://andersskiffer.se/
Finns många som säljer såna, till olika priser. Vissa mer fantastiska än andra ;-)
Här är en bra med vettiga priser på västkusten:
https://andersskiffer.se/
Det ser ut som att det är en rad med skiffer runt farstukvisten med granit nedanför.
Men grunden på huset verkar klädd med oregelbunden skiffer.
Enklast om ni vill bygga ut är nog att försöka ta loss den skiffer som finns på kanterna och sen bara forma och gjuta en större förstukvist/bro. Sen klä det med skiffer igen.
Men grunden på huset verkar klädd med oregelbunden skiffer.
Enklast om ni vill bygga ut är nog att försöka ta loss den skiffer som finns på kanterna och sen bara forma och gjuta en större förstukvist/bro. Sen klä det med skiffer igen.
Hej!
Har tagit ett bättre foto nu.
Var kan jag köpa sten som liknar grunden, längst ner i farstubron? Det vill säga de naturformade stenarna längst ner? Om jag bara räknar den nya ytarean av sten som behövs så är det cirka 4-5kvm, så inga jättemängder.
Min hantverkare tyckte inte om idén att riva den gamla nedre grundstenen och sätta upp den på nytt...
Tack på förhand!
Fredrik
Var kan jag köpa sten som liknar grunden, längst ner i farstubron? Det vill säga de naturformade stenarna längst ner? Om jag bara räknar den nya ytarean av sten som behövs så är det cirka 4-5kvm, så inga jättemängder.
Min hantverkare tyckte inte om idén att riva den gamla nedre grundstenen och sätta upp den på nytt...
Tack på förhand!
Fredrik
som jag tror tidigare skrivits ser det ut att vara en granitmur nederst och det du ser är förmodligen grundmuren till farstubron, inte någon beklädnadssten ( om inte tidigare ägare kan svära på en innanliggande konstruktion i annat material ). En stenfirma ska kunna hitta motsvarande typ av beklädnadssten med klovyta men att efterlikna en gammal grundmur är lite ovanligare då det vanligaste idag är att man köper fallande längder med raksågad beklädnadssten. VE-Sten i huvudstaden kan förmodligen hjälpa med material om du råkar befinna dig i närheten. Annars firmor som sysslar med stenhuggeri lokaltK Kird3rf skrev:Hej!
Tack på förhand!
Fredrik
Klicka här för att svara