Vi ska sätta 50-garderob på var sida om vår 180-säng. Utrymmet vi just har att tillgå är 272,5 cm dvs ca 7,5 cm för lite. Väggen detta ska ske vid har två gamla och fasta garderober som vi absolut vill ha kvar. Vi har tagit bort halm och puts och kommit in till plankväggen som utgör sidorna på de väggfasta garderoberna. Det återstår 2,5 cm på varje vägg att på något sätt ta bort från planken. Inga problem då de är rejält tjocka. Frågan är dock med vilken metod vi ska använda för att få ner tjockleken på väggen utan att riva den?

• Renoveringsrum med borttagen tapet, kristallkrona och staplad byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg där gipsskivan tagits bort och avslöjar trästommen och spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill ha ett förslag på hur du ska tunna befintlig plankvägg och då föreslår jag att du skrär undan överskottsmtrl med en yxa om du kan.
Jag skulle inte gett mig på detta utan jag hade rivit väggen och ersatt med nytt tunnare mtrl eller helt enkelt skaffat en smalare möbel.

F fribygg skrev:
Du vill ha ett förslag på hur du ska tunna befintlig plankvägg och då föreslår jag att du skrär undan överskottsmtrl med en yxa om du kan.
Jag skulle inte gett mig på detta utan jag hade rivit väggen och ersatt med nytt tunnare mtrl eller helt enkelt skaffat en smalare möbel.
Jag förstår vad du menar. Problemet är att det är ett 1800-talshus med stuckatur som inte får förstöras

Håkan Henmyr Håkan Henmyr skrev:
Jag förstår vad du menar. Problemet är att det är ett 1800-talshus med stuckatur som inte får förstöras
Det hindrar väl inte att du hugger bort det trä som är i vägen?

Såga spår med sänksåg 3 cm djupt med typ nån cm mellanrum och slå bort kvarvarande material med stämjärn. Sen så spacklar du det som kommer att synas så att det blir slätt, före eller efter du monterat 50 cm-garderoberna

F fribygg skrev:
Det hindrar väl inte att du hugger bort det trä som är i vägen?
Nej. Absolut inte

V vanpire skrev:
Såga spår med sänksåg 3 cm djupt med typ nån cm mellanrum och slå bort kvarvarande material med stämjärn. Sen så spacklar du det som kommer att synas så att det blir slätt, före eller efter du monterat 50 cm-garderoberna
Tack. Låter som ännu en bra idé. Fast spackla lär jag inte behöva

Om du nu ska såga och har tillgång till sänksåg kan du väl välja att ta ner måtten lagom mycket på ena 50cm garderoben istället?

F fribygg skrev:
Om du nu ska såga och har tillgång till sänksåg kan du väl välja att ta ner måtten lagom mycket på ena 50cm garderoben istället?
Jo. Problemet är då att inredningen med lådor inte passar

Jo. Problemet är då att inredningen med lådor inte passar
Köpa 40 garderob eller smalare säng?

V vanpire skrev:
Att såga 4cm djupt kanske skulle funka? Att såga 2ggr 3cm och sen spackla verkar vara väldigt mycket jobb i onödan om man behöver ha 7,5 cm mer utrymme

F fribygg skrev:
Att såga 4cm djupt kanske skulle funka? Att såga 2ggr 3cm och sen spackla verkar vara väldigt mycket jobb i onödan om man behöver ha 7,5 cm mer utrymme
Jag kanske var otydlig. 7,5 är totala utrymmet. När halm och puts är borttaget på båda väggarna så återstår 2,5 cm per vägg att ta bort

Jag kanske var otydlig. 7,5 är totala utrymmet. När halm och puts är borttaget på båda väggarna så återstår 2,5 cm per vägg att ta bort
Nejdå, det är jag som läst slarvigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.