Hej!

Jag försöker räkna ut om en balk jag tänkt mig (HEA200) är kraftig nog för ändamålet jag tänkt. Jag är ingen hållfare, men jag gjorde ändå något sorts försök. Frågan är om det är rimligt...

Det gäller alltså en balk som skall vara upplag för ett mellanbjälklag (endast). Balkens längd är 4,7 m, mellanbjälklagets totala yta är 38 kvm (ytterväggarna på tillbyggnaden är 5x8 m, balken ligger i mitten.)

Så... till mitt taffliga försök till beräkning...

Egentyngd bjälklag: 0,5 kN/kvm
Nyttig last: 2,0 kN/kvm

Det ger en total utbredd last på 2,5 * 38 = 95 kN, hälften av det tas upp av ytterväggarna, och hälften av balken, så linjelasten på balken blir: 47,5 / 4.7 = 10,1 kN / m

Nedböjningen blir då:

(5qL^4)/(384EI) där E = 210 GPa och I är 3692 * 10^4 mm^4, vilket ger ca 8.3 mm nedböjning. Det blir ungefär L/567, vilket kan anses som acceptabelt.

Är jag rätt ute?

Bästa svaret

Jag har inte granskat hela din uträkning, men jag gjorde en egen och fick fram att max nedböjning blir 8,6mm.
Så du verkar vara i rätt härad.

Edit.
När jag kollar igen så beror skillnaden på att du räknat med 38m2 och jag med 40. Så vi har alltså räknat likadant och jag kan bekräfta att din uträkning stämmer.

Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Jag har inte granskat hela din uträkning, men jag gjorde en egen och fick fram att max nedböjning blir 8,6mm.
Så du verkar vara i rätt härad.

Edit.
När jag kollar igen så beror skillnaden på att du räknat med 38m2 och jag med 40. Så vi har alltså räknat likadant och jag kan bekräfta att din uträkning stämmer.
Tackar! Bara för att förtydliga, använde du några av mina antaganden om laster etc, eller gjorde du allt "från grunden"?

joakim_j joakim_j skrev:
Tackar! Bara för att förtydliga, använde du några av mina antaganden om laster etc, eller gjorde du allt "från grunden"?
Jag brukar använda samma schablonvärden som du använde, 50 kg/m2 egenvikt och 200 kg/m2 last samt att halva lasten belastar balken (om den ligger i mitten). Man brukar komma rätt nära sanningen med dessa värden även om det finns saker som kan påverka. Tex kommer mer än halva lasten att belasta balken om golvåsarna i mellanbjälklaget ligger oskarvade över hela spännvidden. Men oftast räcker ovanstående schablon och tumregler för att se till att man är på rätt planhalva när man väljer balk.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.