Jag håller på o bygger in ett par Ikea pax garderober. Garderoberna är 150cm breda (50+100), och väggen är 156-157cm bred. Helst vill jag ha garderoben centrerad på väggen, dvs 3-3,5cm glipa mellan vägg och garderob på var sida.

Om glappet som blir mellan väggen o garderoben hade varit större hade jag gjort ett regelverk på vägg och garderobssidan, och sen satt gips på. Men nu när glappet är ca 3cm vet jag inte helt hur jag ska göra. Jag tänker mig sätta en tunn regel (finns det så tunn regel?) mot väggen, men sen blir det väldans smalt för en gipsremsa, så funderar på om jag ska hitta en passande list istället. (Jag kommer få såga till listen, då jag mest troligt inte hittar rätt bredd, plus att väggen inte är rak.) Jag hade tänkt spackla o måla ytan, då jag tror det blir snyggast. Om jag använder en list istället för gips så vet jag inte om det blir snyggt att antingen ha listen som den är, eller spackla o måla på listen som om den vore ”vanlig vägg”.

Vad skulle ni gjort?

S
Man brukar göra passbitar i samma färg/ material som luckorna.

RoTe
Jag satte garderoberna mot ena väggen och satte en passbit i mdf som jag målade mot andra väggen. Fick även sätta passbit ovanför pga takhöjden så det ser helt ok ut tycker jag.

S sinuslinus skrev:
Man brukar göra passbitar i samma färg/ material som luckorna.
Jag kommer inte ha några luckor, utan det är öppen förvaring i garderoberna. (Detta är inuti en walk in closet.)

RoTe RoTe skrev:
Jag satte garderoberna mot ena väggen och satte en passbit i mdf som jag målade mot andra väggen. Fick även sätta passbit ovanför pga takhöjden så det ser helt ok ut tycker jag.
Har du möjligtvis en bild?

Troligtvis tråkigt svar, men i ett garderobsrum hade jag målat/tapetserat rummet och lagt golvet.
Sedan bara ställt in garderoberna och hoppat över passbitar. Det är ju inget utrymme man vistas i utan ett förråd för kläder.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.