Hej
Hur är det om innerväggen mot spisen innehåller isolering? Deb står 10cm från men blir ändå varm. Vad jag vet har vi isolering i väggen o isolering är väl farligt vid värme? Tänker att många väggar mot spisar är isolerade?

Det har förmodligen inte varit vanligt under överskådlig tid bakåt i historien att man isolerar med brandfarligt material 10 cm ifrån en eldstad. Jag tror inte du behöver vara orolig. Men lägg gärna ut en bild så vi får se hur det ser ut och kan svara bättre!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det har förmodligen inte varit vanligt under överskådlig tid bakåt i historien att man isolerar med brandfarligt material 10 cm ifrån en eldstad. Jag tror inte du behöver vara orolig. Men lägg gärna ut en bild så vi får se hur det ser ut och kan svara bättre!
Det är sambon som gjort. Det är en gipsvägg o mellan väggen är det isolering. Han gjorde det flr 5 år sedan men är ju en gipsskiva mellan. Tycker ändå det borde bli varmt?

Kaminen har en specifikation om hur nära den kan så en brännbar vägg. Vissa kaminer får stå så nära (vad jag minns) och då är de ingen fara. En sådan typ av kamin är isolerad i bakkant så det kan aldrig bli så varm att tex träreglar i väggen antänder (flera hundra grader). Glasull och stenull brinner inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Det är sambon som gjort. Det är en gipsvägg o mellan väggen är det isolering. Han gjorde det flr 5 år sedan men är ju en gipsskiva mellan. Tycker ändå det borde bli varmt?
Man får hoppas att sambon visste vad han gjorde när han smällde upp en vägg 1 decimeter från eldstaden?
Gips brinner inte, inte heller glas/stenull. Om det finns träreglar i väggen kan de teoretiskt sett fatta eld, men då måste det vara rejält varmt.

Conturas kaminer har alla (möjligtvis något undantag ) 10 cm till brännbart, så det är ju mycket vanligt att det ser ut som hos dig, jag skulle inte varit orolig men sotaren har väl godkänt installationen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.