Hej,
Vi ska under våren starta vårt husprojekt och behöver tips och råd kring hur vi kan dämpa ljud i ett 85 kvm rum med 2,8 m takhöjd, stora fönsterpartier och HRC slipat betonggolv.
Är det dyrt med akustikputs på innertaket? Finns det andra smarta lösningar att tillgå förutom ribbtak?
 
Vad är målet? Normalt räcker gardiner, mattor och möbler.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är målet? Normalt räcker gardiner, mattor och möbler.
vad ska rummet användas till?
Vad har du för mått på bredd och längd? det är rätt viktigt man kan ju få en perfekt storm med fel dimensioner. Pytagoeriska tal (3,4,5) är ette. Exempel på ett bra mått ur akustikhänseende
dvs 3 m i tak b=4 l=5 är 2,8 i tak 5,6 i längd och säg 4,2 då har man skapat en grym resonsanslåda.
Men jag misstänker du vill ha ned efterklangstide. Då är akustikputs kanon.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.