Hej!
Jag håller på att renovera ett hus byggt 1940. Idag har det stående panel med regel fäst i reveterad puts och lite isolering emellan putsen och panelen. Bakom den reveterade putsen kommer stående träreglar och på insidan tretex och tapet.
Planen är att vi ska byta till liggande panel, tilläggsisolera fasadskiva (läkt utanpå isoleringen som luftspalt givetvis) och en vindpapp på den reveterade putsen. Sedan på insidan där de stående reglarna står sätter jag en åldersbeständig folie, liggande regel för eldragning och därefter osb och gipsskiva.
Anser ni att jag är rätt på det?
En snickare sa att jag kunde sätta vindpapp på insidan istället för åldersbeständig folie? Vad tror ni om det? För och nackdelar?
Hur tjock tilläggsisolering hade ni lagt på ytterväggen?
Är det bättre med en västkustskiva än en fasadskiva? För och nackdelar?
Tack på förhand!
mvh Thomas
Jag håller på att renovera ett hus byggt 1940. Idag har det stående panel med regel fäst i reveterad puts och lite isolering emellan putsen och panelen. Bakom den reveterade putsen kommer stående träreglar och på insidan tretex och tapet.
Planen är att vi ska byta till liggande panel, tilläggsisolera fasadskiva (läkt utanpå isoleringen som luftspalt givetvis) och en vindpapp på den reveterade putsen. Sedan på insidan där de stående reglarna står sätter jag en åldersbeständig folie, liggande regel för eldragning och därefter osb och gipsskiva.
Anser ni att jag är rätt på det?
En snickare sa att jag kunde sätta vindpapp på insidan istället för åldersbeständig folie? Vad tror ni om det? För och nackdelar?
Hur tjock tilläggsisolering hade ni lagt på ytterväggen?
Är det bättre med en västkustskiva än en fasadskiva? För och nackdelar?
Tack på förhand!
mvh Thomas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för isolering i väggarna? Spån, mineralull, treetex-skivor?T A skrev:
Hej!
Jag håller på att renovera ett hus byggt 1940. Idag har det stående panel med regel fäst i reveterad puts och lite isolering emellan putsen och panelen. Bakom den reveterade putsen kommer stående träreglar och på insidan tretex och tapet.
Planen är att vi ska byta till liggande panel, tilläggsisolera fasadskiva (läkt utanpå isoleringen som luftspalt givetvis) och en vindpapp på den reveterade putsen. Sedan på insidan där de stående reglarna står sätter jag en åldersbeständig folie, liggande regel för eldragning och därefter osb och gipsskiva.
Anser ni att jag är rätt på det?
En snickare sa att jag kunde sätta vindpapp på insidan istället för åldersbeständig folie? Vad tror ni om det? För och nackdelar?
Hur tjock tilläggsisolering hade ni lagt på ytterväggen?
Är det bättre med en västkustskiva än en fasadskiva? För och nackdelar?
Tack på förhand!
mvh Thomas
[bild] [bild] [bild]
Plast fyller ingen bra funktion om denna inte överlappar med ev diffusionsspärr i innertak och sålika skapar ett helt tätt skal, ett alternativ är då istället ångbroms. En tumregel är att duken på utsidan skall vara 5x mer genomsläpplig än duken på insidan.
Något som bör beaktas är också var daggpunkten i den nya väggen hamnar, där är regeln att diffusionsspärren/ångbromsen får hamna som längst 1/3 in i väggkonstruktionen för att säkerställa att inte ev fukt kondenserar på insidan av plasten men problem kan uppstå ändå om det befintliga isolermaterialet i ytterväggen har en dålig isolerförmåga i förhållande till det nya.
Det finns därutöver vissa system av fasadskivor där skivorna i sig är täta och korrekt monterade skapar ett vindtätt skal där utsidan ej behöver kläs med duk.
Vad har du i taket mot vinden? Om du inte har plast där skulle jag inte montera plast på väggarna.T A skrev:
Om man inte kan säkerställa att det blir helt tätt bör plast uteslutas imo. Speciellt i en träkonstruktion då plasten iochmed sin täthet då skapar större fukttryck där inte plasten existerar. En ångbroms skapar en mycket mer förlåtande konstruktion om man inte kan garantera fullgod täthet.
Mot taket är det idag tree -tex och sedan trätak och lös cellplast på vinden som ska bort och lägga lösull istället.. men tanken är att man lägger även ångbroms/åldersbeständig folie i taket oxå.
Vi blåser nämligen hela huset, både ut och insida! Det enda som kommer vara kvar är just träväggen och den reveterade putsen på utsidan. Taket tänker jag ju då trätaket, folie, regel för eldragning och sedan gipstak. Är man fel på det då??
Vi blåser nämligen hela huset, både ut och insida! Det enda som kommer vara kvar är just träväggen och den reveterade putsen på utsidan. Taket tänker jag ju då trätaket, folie, regel för eldragning och sedan gipstak. Är man fel på det då??
T A skrev:
Mot taket är det idag tree -tex och sedan trätak och lös cellplast på vinden som ska bort och lägga lösull istället.. men tanken är att man lägger även ångbroms/åldersbeständig folie i taket oxå.
Vi blåser nämligen hela huset, både ut och insida! Det enda som kommer vara kvar är just träväggen och den reveterade putsen på utsidan. Taket tänker jag ju då trätaket, folie, regel för eldragning och sedan gipstak. Är man fel på det då??
Spännande, jag har för 2 år sedan genomfört en liknande totalrenovering i vårat hus byggt -43, ett klassiskt egnahems hus. I mitt fall rev jag allting och behöll endast takstolarna och råsponten på taket samt öppnade ytterväggsstommen ända ut till ytterväggspanelens baksida( skall tilläggas att i mitt fall var då en tilläggsisolering med västkustskiva och ny ytterpanel redan gjort -76 då en tillbyggnad uppfördes.)
I tak skulle jag rekommendera en variabel ångbroms och cellulosaisolering då den största förångningen sker uppåt samt att cellulosan isolerar bättre samt har förmågan att ta upp fukt i viss mån vilket bättre skyddar hus med träkonstruktion.
Ett tips kan vara att även använda dig av cellulosa som isolerval i installationszonen, då produkterna på marknaden idag överträffar mineralull runt 4x i isolervärde enligt vissa tillverkare. Att tänka på är dock i detta fall som ovan nämnt var det eventuellt placerar din daggpunkt.
Och nej jag jobbar inte för någon tillverkare av cellulosaisolering men jag är helsåld på konceptet att man bör bygga som man gjorde runt 40-talet och inte blanda in plast, mineralull, cellplast etc i äldre trähus.
Klicka här för att svara