Hej!
Jag har köpt ett vapenskåp modell mindre som behöver bultas fast för att uppnå säkerhetskraven.
Tyvärr har jag endast gipsväggar bakom där det ska stå och inte möjlighet att anpassa gentemot någon regel så jag behöver bulta fast skåpet i bottenplattan av huset (byggt 1969) då skåpet står direkt på plattan.
Jag har köpt M10 expanderbultar där det på förpackningen står att man bör borra 78mm djupt och sedan knacka i bulten och fästa.

Jag är inte helt bekväm med att borra i bottenplattan egentligen, men som jag förstått det så bör det inte vara någon fara?
Kan jag borra grundare än enligt förpackningen, är rädd om man råkar gå igenom plattan helt vilket inte känns helt okej?

Har ni övriga tips eller råd så är det alltid välkommet!
Tack på förhand!

Om du inte borrar minst 78mm djupt så kommer bultarna att sticka upp eller åtminstone inte fästa ordentligt.

Det värsta som kan hända när du borrar är att du träffar ett rör, det näst värsta att du träffar armering. Armeringen är eg inget problem mer än att du behöver andra verktyg än en vanlig borr för att komma igenom. Finns det någon risk att det går vattenrör där du skall borra, antingen för tappvatten eller värme?

A AntonS93 skrev:
Hej!
Jag har köpt ett vapenskåp modell mindre som behöver bultas fast för att uppnå säkerhetskraven.
Tyvärr har jag endast gipsväggar bakom där det ska stå och inte möjlighet att anpassa gentemot någon regel så jag behöver bulta fast skåpet i bottenplattan av huset (byggt 1969) då skåpet står direkt på plattan.
Jag har köpt M10 expanderbultar där det på förpackningen står att man bör borra 78mm djupt och sedan knacka i bulten och fästa.

Jag är inte helt bekväm med att borra i bottenplattan egentligen, men som jag förstått det så bör det inte vara någon fara?
Kan jag borra grundare än enligt förpackningen, är rädd om man råkar gå igenom plattan helt vilket inte känns helt okej?

Har ni övriga tips eller råd så är det alltid välkommet!
Tack på förhand!
Om du borrar 3-4 cm så blir det ju också ett fäste, om än inte lika starkt.
Är du osäker på polattans tjocklek och tror att den kan vara <10 cm så är det kanske bra att säkra med kanske max 5-6 cm djup

• Gilla
AntonS93
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Om du inte borrar minst 78mm djupt så kommer bultarna att sticka upp eller åtminstone inte fästa ordentligt.

Det värsta som kan hända när du borrar är att du träffar ett rör, det näst värsta att du träffar armering. Armeringen är eg inget problem mer än att du behöver andra verktyg än en vanlig borr för att komma igenom. Finns det någon risk att det går vattenrör där du skall borra, antingen för tappvatten eller värme?

Att bultarna sticker upp någon cm kan jag leva med eftersom det är inne i skåpet.
Vattenmätare sitter på andra sidan av huset, mot vägen, där både kök & badrum är så det bör inte finnas vattenrör. Huset var tidigare uppvärmt med endast direktverkande el så värmerör bör inte heller finnas där.

Ett vapenskåp skall fästas korrekt om det är till för att förvara vapen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tror det finns en regel att skåp som väger mer än 150 kg inte behöver bultas. Tror att vissa då väljer att lägga vikter inuti skåpet istället för att bulta fast det så det kanske är ett alternativ?

Borde ju också vara godkänt att lägga något ovanpå golvet som man bultar skåpet i så att "skåpets" vikt blir över 150 kg om man vill slippa borra i plattan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Tror det finns en regel att skåp som väger mer än 150 kg inte behöver bultas. Tror att vissa då väljer att lägga vikter inuti skåpet istället för att bulta fast det så det kanske är ett alternativ?

Borde ju också vara godkänt att lägga något ovanpå golvet som man bultar skåpet i så att "skåpets" vikt blir över 150 kg om man vill slippa borra i plattan.
Vikta upp skåpet blir tyvärr inget alternativ för det tar för mycket plats.
Eventuellt kan det vara ett alternativ att gjuta en betongklump och fästa under skåpet men hade helst velat förankra i huset.

Vad är problemet om du råkar borra igenom platan?

A AntonS93 skrev:
Vikta upp skåpet blir tyvärr inget alternativ för det tar för mycket plats.
Eventuellt kan det vara ett alternativ att gjuta en betongklump och fästa under skåpet men hade helst velat förankra i huset.
Bly tar obetydligt med plats men det är givet att du sätter fast det i betongplattan när du har en sådan

useless useless skrev:
Vad är problemet om du råkar borra igenom platan?
Det är kanske mer okunskap, men spontant så känns det inte optimalt att borra igenom?

F fribygg skrev:
Bly tar obetydligt med plats men det är givet att du sätter fast det i betongplattan när du har en sådan
Det känns absolut som bästa alternativet

Jag kan inte se att det skulle bli några problem om man eventuellt råkar komma igenom plattan och pluggar igen hålet med en expanderbult.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nu kanske du redan har hunnit bulta fast skåpet. Men om du är orolig för att borra djupt i plattan kan du köra med slagankare istället. Då behöver du bara borra typ 50mm beronde på vilken storlek du väljer. De står att man måste ha rätt verktyg för att slå fast hylsan men det funkar med typ en borr eller ett armeringsjärn som passar ner i hylsan utan att paja gängorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.