N
Hej.
Jag vill limma fast en 25x48 läkt rakt på slammad leca inomhus/torrt utrymme. Funkar det med nåt lim som håller ordentligt ? Gissar att det ska klara av att hålla 2-3 kg last rakt ner. 3-4kg skjuv .
Läkterna kommer sitta allra längst ut på lecan (max 1 cm in från kant) så att borra o plugga är lite riskabelt.

B
Svårt att bedöma hur bra putsen sitter på lecan. Jag tror bra konstruktionslim håller, men att putsen kanske släpper från väggen. Och då spelar det ingen roll hur bra lim man har.

Jag har lite svårt att förstå varför man inte ska kunna plugga och skruva. Man borde kunna borra snett om det är nära kanten?

N
B BSOD skrev:
Svårt att bedöma hur bra putsen sitter på lecan. Jag tror bra konstruktionslim håller, men att putsen kanske släpper från väggen. Och då spelar det ingen roll hur bra lim man har.

Jag har lite svårt att förstå varför man inte ska kunna plugga och skruva. Man borde kunna borra snett om det är nära kanten?
Just där är det bara slammat med tunt putsbruk B. så det kommer inte släppa där.
En annan anleding till att limma är att det blir lättare att få det helt rakt och i lod- skruvar kommer att dra läkten mot lecan som inte är 100% exakt lika mått ut/in hela vägen. Ett lim hade fyllt ut detta och läkten hade blivit rak.

B
Hur lång är läkten? Och är det delen som är 48mm som ska limmas?

N
B BSOD skrev:
Hur lång är läkten? Och är det delen som är 48mm som ska limmas?
2m - 1m - 2m (10x21) dörröppning där jag tänkte bara ha "inramning" utan dörr. Heter säkert nåt bra, men kommer inte på det nu.
Ja det är 48 delen som ska limmas mot lecan.

B
N nova383 skrev:
Ja precis.
det är en dörröppning 10x21 där jag tänkte bara ha "inramning" utan dörr. Heter säkert nåt men kommer inte på det nu.
ok. Låter som något slags foder? Men jag lite svårt att förstå hur du ska belasta biten.

Jag är som sagt tveksam till att bara limma, men hade jag provat hade jag kört med PL400 lim. Det låter inte som att det skulle få så stor konsekvens om limmet släpper? Så då är det väl bara att testa.

Jag testade en gång lågpriskonstruktionslim från byggmax. Det var ungefär som ett gammalt tuggummi ett halvår senare.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
N
PL400 låter som en idé ja !
Foder heter det ja : )
Nej det är inga belastningar att tala om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.