Putsat innervägg i källare med Byggmax putsbruk C.
Nu efter några veckor har jag insett att på vissa ställen har putset enbart blivit till ett tunnt hårt utvändigt skal medan insidan av putset, närmast väggen blivit till torrt grus, Jag bifigar bild på detta.
Någon som vet vad detta kan bero på? För torr vägg eller kan det bero på att jag använt för mycket vatten när jag filtat väggen?
Om önskas kan jag skriva hur jag gått tillväga när putsat väggen.
Tack på förhand,

• Bild på en grå vägg med ojämn textur och en rundad nedsänkning eller skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blandade du putsen?

P
Hur lång tid tog det mellan du blandade och putsade ut hela blandningen?
Och har du lagt flera lager?

Här är jag amatör, men vattnade du underlaget ordentligt? Fenomenet kan uppstå blandannat om underlaget suger i sig allt vatten från putsbruket innan det hinner brinna. Samma skäl till att man använder primer innan kakling osv. OCh då blir det typisakt just så att lagren närmast underlaget aldrig härdar.

• Gilla
cotillion
  • Laddar…
Putsen blandades enligt konstens alla regler med hjälp av tombola, 10 minuter blandades det med noga uppmätt mängd kallt vatten enligt bruksanvisningen.
Tid till att jag använde putset var mindre än en timme och består av Ett lager puts a 6mm tjockt.
Väggen vattnades med kalkkvast och vatten innan, penslade vatten så väggen blev mörk men inte "pölig"
@hempularen, mycket möjligt att det är orsaken.

För mycket vatten, då brukar man få släpp..

För mig ser det ut som putsen torkat snarare än härdat. Ett sugande underlag som inte vattnats tillräckligt med eventuellt en aspekt av stark uttorkning av ytan på putsen.

Teorin kan ibland bekräftas genom att man tar lite av den putsen som inte blev som den skulle, ser till att den återigen blir finfördelad och sedan blandar upp den igen. Om den då brinner vidare är det ett tecken på att den torkat snarare än brunnit klart. Givetvis är det inte "full sprutt" på den andra blandningsomgången men reaktionen blir än annan än den som blir med färdigbrunnen puts då man bara får "blöt grus/sand" vid ett sådant försök

@mrstack, låter som en förbaskat bra ide!
Jag tror det finns två möjliga orsaker, Antingen har jag använt för mycket vatten vid filtning av väggen och därför råkat tvätta bort allt utom sanden eller att väggen sugit upp allt vatten.
Testet du föreslår bör ju visa vilket av dessa två som är felet.
Tack!

P
S Snoris skrev:
.... noga uppmätt mängd kallt vatten enligt bruksanvisningen.....
Det är inget exakt mått som står där. Det är mer ett riktvärde.
Man måste "känna" om det ska vara mer eller mindre.
För mycket vatten så får du puts som "hänger ut" från väggen och det är inte säkert att du ser det innan putsen kommer nerramlande.

Redigerat:
Kanske skulle sprayat väggen när när det torkade med?

Vilket material består putsunderlaget av?

Jag har själv otroligt sugande väggar av tegel som måste förvattnas dygnet innan arbete påbörjas, annars ramlar putsen av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.