Byggmaterial & Byggteknik
JohanLun: [citat] Jag skulle inte chansa. Risken är stor det blir mögel.Lägg en pressening luftigt över så det torkar istället.
Niklas_Syl: [citat] Tack! Stödbensväggen blir kvar. Jag kommer bygga in byråer utanför den väggen och ha kvar kattvinden som den är.
ByggareBobbyMcgee: Stort tack för svar! Misstänker att det mesta av felet för mig ligger i lågpris-fixet jag köpte. Upptäckte att bäst före datum var passerat. Eftersom lär fix ha ett rätt långt sådant gissar jag att påsarna legat och samlat damm ett tag… primern har jag använt på samma underlag en gång tidigare, så den är bra. Ungefär tre av fyrtio plattor sitter fast i golvet, resten är
Skogsmusen: Jag gjorde som så här. [bild] Det jag använde var överhandsfräsen, lim i skarvarna och sen spänns dom ihop på undersidan med dessa. [bild]
Kowarts: Blanda kokt linolja och balsamterpentin i ungefär lika delar och måla murstocken med efter att ni fyllt i fogarna.
Störstmjölken: [citat] Tec7 tex kan enligt tillverkaren frysas och tina flertalet gånger utan att förlora egenskaper, så absolut går det. Huruvida det förlänger datum låter jag vara osagt.
Tompafix: [citat] Finns rörsocklar, men de flesta är i plast. Har du kvar de gamla så skulle du kunna såga till 95mm till rätt mått för matcha dina 87mm. Vilken dimension har rören?
Mjärn: Jag ska bygga liknande hyllor som dessa. De ser ut att vara lite tjockare material. Vart köper man sånt? Och vad är det för material?
jamaica: En annan fråga jag kom på nu. Vilken typ av skruv & vilken täthet bör jag ha på dem?
surris: [citat] Låter vettigt. Nån tätningsmassa för utvändigt bruk.
hfkdkfvmsd: Är det bra om det är en vinkel på vindavledaren för att leda luften vidare mot luftspalten för bättre ventilation... eller kan den stå direkt mot golvet och lodrätt uppåt (röda) och sedan ansluta till luftspalten (gröna)? isolering (gula). [bild]
Christoffer Stenmark: Har ett problem som jag inte riktigt vet hur/om det går att lösa då jag ska sätta taklister i snedtak samt att taket i brytningen inte är i våg. Förstår att jag behöver göra någon specialare i vinkeln mellan övergången, men hur?
JH86: [citat] Ja det är en allmogelist. I alla fall av samma typ. Men den kupade delen är mycket högre än en sedvanlig allmogelist.
August.E: [citat] Jag hade kört 10mm osb/spånskiva + 13mm gips. Avsevärt billigare än 15mm osb plus renoveringsgips som både är dyrt och ömtåligt.
Testarn: Hmmm... jag läste igenom mitt tidigare inlägg och inser att jag har svårt för korta, kärnfulla svar, som "köp färdiga vangstycken och skruva dit"... även om det kan vara gott nog. 🙂 Kul att du hittat något som funkar och du blir nöjd med. (Sen kan språkpolisen i mig inte låta bli... Sidostycket på en trappa heter vang, inte vagn. 😁) Hoppas du hittar en lack som blir bra. Posta
Snoflinga: [citat] Det står vatten på det gamka taket under det nya plåttaket det regnar genom plåttaket.
mexitegel: Dåså, då är det ju gjort ordentligt så det är bara naturliga färgskiftningar som uppkommit vid putsningen.
witten: [citat] Det finns inga fuktrisker att lägga den där och det är ju det enda rimliga att göra i ditt fall om du inte vill riva mer.
test1: [citat] Du kan ju alltid kapa bort golvet där väggen ska vara 😉
Nyfniken: [citat] Det ser ut som att man kanske använt för grund hylsa?
First Clas: [citat] Kanske prova med en bit 4-kantsrör som träs på, på toppen av stolpen samt påsvetsat lock samt plåtar på var sida om balken som sidostöd. Borde kunna fungera. Blir som en u-profil som balken passar i.
plåtrickard: Öppna falserna och platta ut, dubbelfalsa i nya bitar..
cpalm: [citat] Har själv några snygga exempel här på vad som händer om man låter en snickare göra murarjobb (= laga putsade väggar med en mix av treetex, plankor och masonit) eller låter murare göra snickarjobb (= laga timmerväggar med betong). 🤔 OK, antar att vad du säger är att det är spacklat/målat direkt på den (skadade) putsen(?) Skall murstocken användas (eldstad)? Vill du ha
myrstack: Svårt att se men det är inte så att ”syllen” är den horisontella regeln och den är uppallad av någon anledning? Ojämn grundmur? Att sätta en mer normalt placerad syll där känns som en tidsödande insats men kan man lyfta väggreglarna en aning så man kan få under lite syllpapp så förhindrar du ev kapillärkrafter. Går de inte att lyfta någon mm man kan alltid palla under, med
pennybridge: Jag hade liknande. Plockade bort elementen och krökte till rören efter renoveeungsgipset var på plats och påmålat
Dr Benz: Ingen annan? Åsikter om fruktbroms och isolering dikt an sponten i taket? Åsikter om isolering av golv ca 5cm och sedan parkett på det? Åsikter om att dra radiatorrör i torpargrund ca 12 m enkel väg.