Ja, jag håller med dig, 15000:- är enligt mitt tycke alldeles för mycket. Materialet kan ju inte kosta så mycket. Jag hade testat att göra en mall i masonit och gjutit själv. Man kan ju fixa mycket med putsen sen. Skulle det inte bli bra så är det ju bara att slänga - låg materialkost.

Vi satte in en Jötul kökspis för ett par år sedan. Jag hade tänkt att mura fundamentet själv då jag har provat detta en gång tidigare men eftersom jag ändå var tvungen att sätta rör i skorstenskanalen så lät jag muraren göra fundamentet också. Vi har också valv under och jag är nöjd med resultatet och tror inte jag hade fått det lika bra själv.
Men jag och cementbaserade produkter är iofs inte så värst bra kompisar :)

Vi hade först också tänkt att ha en kåpa över men kom fram till att det skulle bli för mycket i vårt lilla kök så vi satte bara in ett spjäll i en ventilationskanal ovanför spisen.

/Funkis

Jag och svärfar sågade ur två mallar av spånskiva och fäste sedan fast masonit ovan på dem för att få en tunnel som blev valvet. Murade sedan upp med brandfast tegelsten och lät tegelstenarna runt valvet sticka ut och vara synliga lite men dock övermålade. Asch svårt att förklara, lägger in en bild. (om jag kan)

Däremot har vi inte fått till nån kåpa än, har inte lyckats fundera ut hur den ska se ut ännu, trots att det är några år sedan köket vart klart...
Men nån dag så ska det bli en sån oxå.

• muratvalv2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Murade fundament och kupa med tegel.

Det blev en något annorlunda lösning i gammal pampig stil.
Man skulle givetvis kunna tänka sig den slammad och ev. målad också, men jag tycker den är snuggast som den är.

Hoppas någon får inspiration

• Spis 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
john.h och 3 till
  • Laddar…
Riktigt stiligt! Och snygg järnspis!! Hade snott idén rakt av om den fått plats - blir en lite mer kompakt lösning för vår del.

Tips till alla med mej som ska ha fläkt eller filterkassett i kåpan - det ska tydligen vara 1 meter mellan spis o brännbart, dvs. filter eller träkonstruktioner... Detta, tilsammans med att kökshöjden blir kontinental - gör att jag inte kan ha fläkten i kåpan, utan det blir ett filter 30 cm upp och sedan en extern fläkt. Vill ha kåpan på 1,60 - inte 1,90.

Dessutom får inte filtret sitta ovanför järnspisen eller dess strålningsvärme, så kåpan kommer att delas i två delar invändigt. Den ena med filterkassett och den andra tom med öppning ut i rummet i överkant för att släppa ut lite varmluft. Cementvägg emellan. Blir således inget egentligt utsug för järnspisen. Tur att den är mest en prydnad:)

Putsade ni lättbetongen eller målade ni direkt på blocken ?
Vilken färg har ni användt ?
Jag är på gång att göra både kåpa och spisfundament

MVH Micke

• Gilla
Marsupalami
  • Laddar…
Hej Micke! Har nyss fått mitt fundament klart och skall borja med kåpan. Började med dubbla gipskivor på golvet + en 2mm plåt (från min gamla oljetank) som jag lät sticka ut 80 cm framför, som gnistsäkerhet, och lätt att hålla rent. Fundamentet byggde jag av lättbetongblock som jag fogade ihop med murcement. Därefter har jag putsat hela konstruktionen med naturgips. Denna är mycket enklare att jobba med än bruk! Gipsen är även godkänd som brandisolering. Tänker göra kåpan av trästomme, dubbla gipsskivor och sedan putsa med naturgips. Tror det ska funka. Lycka till! Korp-Johan

Larsa Larsa skrev:
Här kommer lite bilder. Tanken är att spisen skall bli vitmålad och väggarna runt i annan färg. Har varit lite mycket andra projekt bara.... :D
Hej, vad är detta för vedspis? vill ha en liknande modell men hittar inte en sån som man kan mura in. funderar på om man kan mura in morsö 2140 tex?

Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hej, vad är detta för vedspis? vill ha en liknande modell men hittar inte en sån som man kan mura in. funderar på om man kan mura in morsö 2140 tex?
Hej. Tror den hette Byron, men var 19 år sen… är en vanlig gjutjärnskamin som kan stå fristående på på medföljande ben. Var Mariebergs som sålde och murade in den.

Larsa Larsa skrev:
Hej. Tror den hette Byron, men var 19 år sen… är en vanlig gjutjärnskamin som kan stå fristående på på medföljande ben. Var Mariebergs som sålde och murade in den.
okej toppen, det är så snyggt när man kan se elden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.