hahalj
Kanske en lite märklig fråga :x, men är det nån som har nåt bra knep för att kunna borra exakt rakt 90° i alla led genom en trästolpe med en handhållen borrmaskin?

Ska montera stolpar på plint med genomgående bult och vill vara säker på att jag möter plintjärnets hål på motstående sida, om ni förstår... plintjärnen är avvägda och sitter exakt mitt för varandra, stolpen är 135 mm tjock så ett litet vinkelfel kan göra att jag missar hålet i plintjärnet och då hamnar stolpen inte rakt...:(

Kanske är självklart hur man gör för en del, men inte för mig... just nu...

Borra halvvägs in i stolpen från ena sidan, sedan borrar du genom från andra sidan. Brukar funka ovanligt bra faktiskt.
Är du väldans osäker kan du hålla/fästa en vinkelhake bredvid borren och flukta efter den. Men borra från båda hållen bör du göra ändå. Lycka till!

• Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
hahalj
Sedär ja, lösningen är oftast enklare än man tror. Tack!

• Gilla
Entropi1979
  • Laddar…
Gör en styrbit/borrmall, dvs en lite tjockare träbit med ett hål i samma dimension som du ska borra som är vinkelrätt.

hahalj
Ouch, den såg dyr ut. Ska borra 6 hål, frågan är om det är motiverat?

Styrbiten verkar ju bra som en enkelt hjälpmedel!

Mikael_L
Ja ca 500:- om jag inte minns fel. Det finns en orsak att jag inte köpt den än. ;)

Jag inser att jag säkerligen kommer få användning av en sådan lite då och då under livet sedan, så till sist har den säkert inte kostat så många kronor / hål. :cool:

• Gilla
danielmedb
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Gör en styrbit/borrmall, dvs en lite tjockare träbit med ett hål i samma dimension som du ska borra som är vinkelrätt.

Hur gör man för att borra hålet rakt i styrbiten då. Behöver man en annan styrbit från början då eller?

Man lånar en pelarborr av en snäll slöjdlärare. :o)

raveper skrev:
Hur gör man för att borra hålet rakt i styrbiten då. Behöver man en annan styrbit från början då eller?
Det kan man göra ;). Annars är en vinkel ett rätt bra verktyg till det.

Vill minnas att det gick åt två vinkelhakar och två klasskamrater i träslöjden.

Och ett svängborr.

Sätt ner borret i materialet och lägg en liten spegel precis brevid borret och du kommer enkelt att se om du kommer att borra rakt eller inte, spegeln gör att du kommer att se ett "brott" på borret om du vinklar fel.

Gör gärna detta på en bit som du kommer att använda som borrmall så slipper du hålla på med spegeln för varje hål framöver.

Annars är tricket med en spegel inte att förglömma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.