Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Nu har jag bytt all syll på mitt hus, dvs. all syll på utbyggnaden från -72... Den del jag ger mig på nu är av typen Timmer eller plankhus (liggande)...
Är det något jag ska/bör tänka på då jag ger mig på denna konstruktion?
Jag hade tänkt avlägsna ruttet material, lägga plast och syllpapp, horisontell regel 45*90 (jag får kapa dimensionerna själv) och stående reglar likt ovan men nu 2 ihoptvingade 45*90 med cc40.
Är min plan helt åt skogen?
Bifogar några bilder:
Fint trä i kärnan ruttet runt om
Tillfällig regeluppsätning
Ett hööl in i utbyggnaden från -72
Är det något jag ska/bör tänka på då jag ger mig på denna konstruktion?
Jag hade tänkt avlägsna ruttet material, lägga plast och syllpapp, horisontell regel 45*90 (jag får kapa dimensionerna själv) och stående reglar likt ovan men nu 2 ihoptvingade 45*90 med cc40.
Är min plan helt åt skogen?
Bifogar några bilder:
Fint trä i kärnan ruttet runt om
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillfällig regeluppsätning
Logga in
Skapa konto
Ett hööl in i utbyggnaden från -72
Logga in
Skapa konto
Det borde funka bra.....
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Det är ingen risk att hållfastheten försämras?
Jag känner mig lite dum nu men är det ett plank eller timmer hus jag river i? "Plankorna" är sågade på båda sidor och varje planka är 9 cm tjock... Inga runda stockar här inte
Jag känner mig lite dum nu men är det ett plank eller timmer hus jag river i? "Plankorna" är sågade på båda sidor och varje planka är 9 cm tjock... Inga runda stockar här inte
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Förstår jag dig rätt så river du bara "plankan" som ligger i botten?
Om väggen är bärande:
Om du gör på det viset och väggarna enbart består av liggande plank som du beskriver så ser jag inte att du skulle försämra någon hållfasthet.
Din vägg har en enorm "skivverkan" som fördelar lasterna utefter hela syllens längd.
Viktigt dock är att du är varsam vid demonteringen och monterar lämplig avväxling under tiden.
//
Om väggen är bärande:
Om du gör på det viset och väggarna enbart består av liggande plank som du beskriver så ser jag inte att du skulle försämra någon hållfasthet.
Din vägg har en enorm "skivverkan" som fördelar lasterna utefter hela syllens längd.
Viktigt dock är att du är varsam vid demonteringen och monterar lämplig avväxling under tiden.
//
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Jag river både syll och den nedersta "plankan".
Syllen ersätts av två liggande 120 reglar och reglar består av två stycken 45*70 reglar... Jag satte dessa med ett cc40.
Rättelse: Jag skrev tidigare att plankorna var 9 cm när de egentligen är 7... Vet inte alls vad som flög i mig 😜
Syllen ersätts av två liggande 120 reglar och reglar består av två stycken 45*70 reglar... Jag satte dessa med ett cc40.
Rättelse: Jag skrev tidigare att plankorna var 9 cm när de egentligen är 7... Vet inte alls vad som flög i mig 😜
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Den nya syllen fixerades med bult. Nu var det ett tag sedan men jag har för mig att jag försökte tänka en bulta àc 1200.
Klicka här för att svara