Har en hall med alltför många dörrar och vill nu skapa lite mer "lugn" i hallen genom att sätta akustikpanel på en vägg för att dölja 2 dörrar som går till ett litet förråd och tvättstuga. Är det någon som gjort motsvarande projekt och kan dela med sig av erfarenheter?
Båda dörrarna öppnas "utåt" och har således gångjärnen på utsidan, dvs jag får passa in så att gångjärnen hamnar mellan ribborna. Jag tänker ta bort handtag/lås och ha någon form av "push-to-open" funktionalitet.
Bild för uppmärksamhet, dvs inte min setup.
Båda dörrarna öppnas "utåt" och har således gångjärnen på utsidan, dvs jag får passa in så att gångjärnen hamnar mellan ribborna. Jag tänker ta bort handtag/lås och ha någon form av "push-to-open" funktionalitet.
Bild för uppmärksamhet, dvs inte min setup.
Inte mycket svar 😂 - men jag tar chansen att dela mitt resultat.N nikno skrev:Har en hall med alltför många dörrar och vill nu skapa lite mer "lugn" i hallen genom att sätta akustikpanel på en vägg för att dölja 2 dörrar som går till ett litet förråd och tvättstuga. Är det någon som gjort motsvarande projekt och kan dela med sig av erfarenheter?
Båda dörrarna öppnas "utåt" och har således gångjärnen på utsidan, dvs jag får passa in så att gångjärnen hamnar mellan ribborna. Jag tänker ta bort handtag/lås och ha någon form av "push-to-open" funktionalitet.
Bild för uppmärksamhet, dvs inte min setup.![]()
Tack! Det är vanliga innerdörrar som hade Assa Abloy handtag/lås på sig. Dessa skruvade jag bort och satte sk rullås (tänk bastu), som passade perfekt kistan. De nya handtagen är vanliga Habo för typ kökslådor.J Jokv skrev:
Jag lejde ut arbetet till en snickare då jag inte tyckte jag hade rätt verktyg, tog en dag för honom. Han fäste panelerna med "tillhörande" skruv. Han lyckades även flytta en av dörrarna ca 5mm i sidled för hålla ribbavståndet och slippa klyva en ribba.
Kan lägga upp något mer foto lite senare.
Alla tiders! 👍
Några fler detaljbilder nedan.
Vad som inte är löst är någon form av täckning av hålen där lås och handtag satt på innersidan av dörrarna. Såg att de finns täckbrickor som skruvas ihop med en täckbricka på andra sidan - men de är försent nu 🤠. Förslag och idéer mottages tacksamt.
Vad som inte är löst är någon form av täckning av hålen där lås och handtag satt på innersidan av dörrarna. Såg att de finns täckbrickor som skruvas ihop med en täckbricka på andra sidan - men de är försent nu 🤠. Förslag och idéer mottages tacksamt.
…eller i alla ena hålet…eftersom jag skulle dolt ett hål med någon typ av handtag.😉
https://swe.grandado.com/products/n...ld-skap-osynlig-rund-dorrhandtag-dra-hardvara
https://swe.grandado.com/products/n...ld-skap-osynlig-rund-dorrhandtag-dra-hardvara
Klicka här för att svara




